BÉJART BALLET LAUSANNE

Margitszigeti Szabadtéri Színpad
2022. júl 01. 20:00

Jegyvásárlás hamarosan

BÉJART BALLET LAUSANNE

Wien, Wien, nur Du allein

2022. július 1. péntek 20:00 (esőnap: július 2.)

Margitszigeti Szabadtéri Színpad

VILÁGPREMIER

A „Wien, Wien, nur Du allein” újrarendezésének 2022-es világpremierjére a Margitszigeti Színház színpadán kerül sor, ahol a társulat immár harmadik alkalommal vendégszerepel.

A „Wien, Wien, nur Du allein” című koreográfiát 1982-ben mutatták be először. Ebben táncosként szerepelt a pályakezdő, ma a társulatot vezető Gil Roman. Az időtlen művet először újra Budapesten láthatja majd a közönség.

Fotó: Wien, Wien, nur du Allein© BBL – Gregory Batardon

A világhírű társulat célja, hogy a tánc világát minél szélesebb közönség számára megnyissák. A Lausanne-i Béjart Ballet a világ bármely pontján, Tokiótól Moszkván és Párizsion át Budapestig képes megtölteni a legnagyobb előadótermeket is.

„Wien, Wien, nur Du allein”, az örökérvényű alkotás

A „Wien, Wien, nur Du allein” újrarendezéséről a következőket mondta Gil Roman, a társulat vezetője.: „Emberség, apokalipszis, halál és újjászületés. A próbák során ismét felfedeztem gyermekkori csodálatomat Maurice Béjart koreográfiai és színházi munkássága iránt. A munka során nagyon nehéz volt az egyensúlyt megtalálni.  Egy finom, de erőteljes egyensúlyt az elvonatkoztatás, a mozdulat igazsága és a teatralitás között. Mindent, amit én keresek az alkotásaimban, Maurice már megtalálta.  Micsoda fantasztikus mesteri lecke!”

Béjart Ballet

Az 1987-es megalakulása óta a Lausanne-i Béjart Ballet a koreográfia világának egyik referenciája. Az alapító mester, Maurice Béjart 2007-ben bekövetkezett halála óta, az utódjaként megjelölt Gil Roman vezeti a társulatot. 2007 óta Gil Roman fenntartja és tovább fejleszti a Béjart Ballet Lausanne repertoárját, melynek középpontjában Béjart munkái állnak, többek között olyan emblematikus koreográfiák, mint a „Tavaszi áldozat”, a „Bolero”, „Beethoven IX. szimfóniája”, melyeket Gil Roman megismertet vagy újra felfedeztet a közönséggel, mint például a „Piaf” vagy a „Varázsfuvola”.

A vendégkoreográfusok, mint Alonzo King, Tony Fabre, Christophe Garcia, Giorgio Madia, Julio Arozarena vagy Yuka Oishi, szintén hozzájárultak a Béjart Ballet Lausanne társulatának kreatív fejlődéséhez. A társulat küldetéséhez hűen életben tartja Maurice Béjart munkásságát, és teszi ezt úgy, hogy mindeközben kreatív alkotóműhely marad.

 

Borítófotó: Wien, Wien, nur du Allein© BBL – Gregory Batardon

Koreográfia: Maurice Béjart
Zene:  Bécsi iskola (Schönberg, Berg, Webern, Haydn, Schubert, Beethoven, Mozart, Strauss)
Eredeti látványterv – díszlet, jelmez: Nuno Corte Real
Új díszlet koncepció: Magali Baud
Jelmez: Henri Davila
Világítástervező: Dominique Roman

Ősbemutató: Théâtre Royal de la Monnaie, Brüsszel,  1982 március 14.

MAURICE BÉJART
(1927. január 1. – 2007. november 22.)

© Marcel Imsand – Musée de l’Elysée, Lausanne

AZ 1950-ES ÉVEK ELEJÉN KEZDETT EL MAURICE BÉJART KOREOGRÁFIÁKAT KÉSZÍTENI ELSŐ TÁRSULATÁNAK A „LES BALLETS DE L’ÉTOILE”-NAK. 1960-BAN ALAPÍTOTTA BRÜSSZELBEN A „LE BALLET DU XXE SIÈCLE” NEVŰ EGYÜTTEST. HUSZONÖT ÉVVEL KÉSŐBB TÁRSULATÁT LAUSANNE-BA KÖLTÖZTETTE ÉS MEGALAPÍTOTTA A „LE BÉJART BALLET LAUSANNE”-T.

Maurice Béjart Marseille-ben született 1927. január 1-jén. Táncosi pályafutását Vichy-ben kezdte 1946-ban, ezután Janine Charrat-val és Roland Petit-vel folytatta azt, majd csatlakozott a londoni Nemzetközi Balett társulatához. Egy svédországi turnén a Cullberg Balett-tel (1946) felfedezi a koreográfiai expresszionizmust. Egy svéd filmre szóló szerződés szembesíti először Sztravinszkijjal, majd Párizsba visszatérve Jean Laurent kritikus szárnyai alatt kezd dolgozni Chopin műveivel. A táncos ezzel koreográfussá is válik.

1955-ben a Ballets de l’Etoile-ban a „Szimfónia egy magányos férfinak” (Symphonie pour un homme seul) című előadásával letért az eddigi szokásos pályáról. Maurice Huisman, a Théâtre Royal de la Monnaie új igazgatója felfigyelt rá, és létrehozza sikeres előadását, a „Tavaszi áldozat” – ot (Sacre du printemps) 1959-ben. 1960-ban Maurice Béjart Brüsszelben létrehozta a Ballet du XXe Siècle nemzetközi társulatot, amelynek élén bejárta a világot, miközben alkotásainak listája egyre bővült: „Bolero” (1961), „Mise a jelenkorért” (Messe pour le temps présent -1967) és a „A tűzmadár” (L’Oiseau de feu- 1970).

1987-ben a Ballet du XXe Siècle az olimpiai városba költözik, és létrejön a Béjart Ballet Lausanne. 1992-ben Maurice Béjart úgy dönt, hogy mintegy harminc táncosra csökkenti társulata létszámát, annak érdekében, hogy „újra felfedezze az előadói mivolt lényegét”. Még ugyanebben az évben létrehozza a l’École-Atelier Rudra Béjart Lausanne-t (Rudra Balettműhely). A BBL számára megalkotott számos balettelőadás közül említsük meg a következőket: „A csodálatos mandarin” (Le Mandarin merveilleu), „Lear király – Prospero” (King Lear – Prospero), „Seherezádéról” (À propos de Shéhérazade).

Színházi rendezései (La Reine verte, Casta Diva, Cinq Nô modernes, A-6-Roc), opera rendezései (Salome, Traviata, Don Giovanni) és filmrendezései (Bhakti, Paradoxe sur le comédien…) mellett Maurice Béjart több könyvet (regényt, emlékiratokat, magánnaplót, színházdarabokat) is írt.

2007-ben élete 80. tavaszának hajnalán megszületik a „Zig és Puce elmeséli a táncos életét” (La Vie du danseur racontée par Zig et Puce) című előadása. Majd utolsó művének, a „80 perc alatt a Föld körül” (Le Tour du monde en 80 minutes) alkotása közben Maurice Béjart Lausanne-ban, 2007. november 22-én hunyt el.

GIL ROMAN koreográfus, társulatvezető

MIELŐTT ÁVETTE A TÁRSULAT VEZETÉSÉT, KÖZEL HARMINC ÉVÉN ÁT TÁNCOLT MAURICE BÉJART LEGHÍRESEBB BALETTELŐADÁSAIBAN.

Marika Besobrasova-nál, Rosella Hightower-nél és José Ferran-nál folytatott tanulmányai után, Gil Roman 1979-ben csatlakozott Maurice Béjart Ballet du XXe Siècle társulatához. Közel harminc éven át táncolt a koreográfus híres balettelőadásaiban, majd 2007-ben Maurice Béjart őt jelölte meg utódjául a Béjart Ballet Lausanne élén.

 

1995 óta sok alkotás jelzi koreográfusi munkáját:

  • Nem a ruha teszi az embert (L’habit ne fait pas le moine)
  • Elmélkedés Béláról (Réflexion sur Béla)
  • Egy bálna ultrahangja (Échographie d’une baleine)
  • Szellemek kaszinója (Casino des Esprits)
  • Aria
  • Szinkópa (Syncope)
  • Ott, ahol a madarak vannak (Là où sont les oiseaux) – világpremier Sanghajban a Kínai Nemzetközi Művészeti Fesztiválon 2011-ben
  • Anima blues
  • 3 tánc Tony-nak (3 Danses pour Tony)
  • Kyôdaï
  • Az utolsó esőből estek (Tombées de la dernière pluie)
  • Rögtönzés (Impromptu)

valamint a „t ‘M et variations című balett, amelyet a BLL 30. születésnapjára, és Maurice Béjart halálának a 10. évfordulójára készített.

2019-ben a lausanne-i Operában bemutatja a teljes egészében John Zorn zenéjére készült „Minden férfi szinte mindig elképzeli magának” (Tous les hommes presque toujours s’imaginent) című előadását, majd egy évvel később, Richard Dubugnon szerzeményeire a „Basso Continuum”-ot.

Gil Roman karrierje több mint negyven éve a megszakítás nélküli táncot képviseli. 2005-ben a legjobb táncosnak járó Danza & Danza-díjjal jutalmazták Jacques Brel a „Brel és Barbara” (Brel et Barbara) című balettjének feldolgozásáért, majd 2006-ban a Monaco Dance Forum rangos Nijinsky-díjával tüntették ki.

2014-ben a Vaudoise Kulturális Alapítvány neki ítélte a „Prix du rayonnement” díját. Ugyanezen év novemberében a „IX. Szimfónia” (La IXe Symphonie) ázsiai turnéja során megkapta a Sanghaji Művészeti Fesztivál különdíját. A következő évben a luzern-i KKL-ben vehette át a „Maya Plisetskaya 2015” díjat az abban az évben elhunyt kitűnő táncosnő emlékére rendezett esten.

Őexcellenciája René Roudaut úr, Franciaország svájci nagykövete 2015. május 29-én, pénteken Lausanne-ban neki adományozta a Nemzeti Érdemrend lovagi jelvényét, az egyik legrangosabb francia kitüntetést. Négy évvel később Vaud kanton államtanácsa a Kantoni Érdemrend kitüntetésben részesítette „a koreográfiához és a tánchoz való kiemelkedő hozzájárulásáért”.

Programajánló

május 2022
június 2022
július 2022
augusztus 2022
No event found!