
GOLDEN AGE
Pretty Yende és Nadine Sierra | operagála
2023. július 29. szombat 20:00 (esőnap: július 30.)
Margitszigeti Szabadtéri Színpad
Két hang, amely eléri a csillagokat
A két fiatal szopránt a világ szinte valamennyi jelentős színházában láthatta a közönség, többek között a Royal Opera House-ban, a Covent Gardenben, az Opéra National de Paris-ban, a New York-i Metropolitan Operában, a milánói Teatro alla Scala-ban, a Deutsche Oper Berlinben, a berlini Staatsoper-ben, a müncheni Bayerische Staatsoper-ben, a zürichi Opernhaus-ban, és a barcelonai Gran Teatre del Liceu-ban és a bécsi Staatsoper-ben, valamint számos jelentős koncerthelyszínen.
Operaszerepeik mellett Pretty Yende és Nadine Sierra egy egyedülállóan különleges koncertsorozatban vesz részt Európa-szerte. A “Golden Age” című koncert bemutatója a Wiener Konzerthaus-ban volt 2022. márciusában. Ezt az érzelmekkel teli programot hozzák el a Margitszigeti közönségnek is.
A koncert műsorán többek között Bellini, Verdi, Rossini és Bernstein legszebb művei szerepelnek.
Vezényel: Pablo Mielgo
Közreműködik: A Magyar Állami Operaház Zenekara

Szoprán
Pretty Yende dél-afrikai szoprán mágneses varázsával, világszerte ünnepelt opera- és szólóelőadásaival, valamint a kritikusok által dicsért diszkográfiájával gyorsan a klasszikus zenei világ egyik legfényesebb csillagává vált.
Yende 2011-ben végzett a Teatro alla Scala Fiatal Művészek Akadémiáján, és 2010-ben debütált a társulatnál Berenice szerepében Rossini Az alkalom szüli a tolvajt című operájában. 2010-ben ő lett az első művész a Belvedere verseny történetében, aki minden kategóriában első díjat nyert, majd 2011-ben elnyerte az Operalia verseny első díját.
A fiatal szopránt a világ szinte valamennyi jelentős színházában láthatta a közönség, többek között a Royal Opera House-ban, a Covent Gardenben, az Opéra National de Paris-ban, a New York-I Metropolitan Operában, a milánói Teatro alla Scala-ban, a Deutsche Oper Berlinben, a berlini Staatsoper-ben, a müncheni Bayerische Staatsoper-ben, a zürichi Opernhaus-ban és a barcelonai Gran Teatre del Liceu-ban, a bécsi Staatsoper-ben, valamint számos jelentős koncerthelyszínen.
A világhírt, a New York-i Metropolitan Operában ünnepelt debütálása hozta meg számára, melyhez az utat olyan nagysikerű előadások kövezték mint: Az ezred lánya című operában Marie szerepe a sevillai Teatro de la Maestranza színházban; debütálása Rosina szerepében a Sevillai borbély-ban az Opéra national de Paris- ban; Norina szerepe a Don Pasqualéban, a Gran Teatre del Liceuban, Micaela szerepe a Carmenben, a Los Angeles-i Operában; Fiorilla szerepe A török Itáliában című darabban, hamburgi Staatsoper-ben és Adèle grófnőként való bemutatkozása a Theater an der Wien-ben.
2016-ban jelent meg debütáló albuma "A Journey" címmel a Sony Classical kiadónál, amely számos díjat nyert. Egy évvel később megjelentette második szólóalbumát "Dreams" címmel a Sony Classical kiadónál, amellyel elnyerte a 2018-as International Opera Awards olvasói díját, az Opera Now pedig tombolt: "A dél-afrikai Yendének finom hangszere van, fiatalos, szenvedélyes remegéssel és csodálatosan biztos technikával".
Pretty Yende a közelműltban a Párizsi Operában, a Rómeó és Júlia és A varázsfuvola című előadások főszerepét énekelte. A San Franciscó-i Operaházban Violetta Valerie szerepében debütált Verdi Traviatájában, Shawna Lucey új rendezésében, ahol a közönség szűnni nem akaró tapssal fogadta.
A nagyszerű szoprán a Wiener Staatsoper-ben, Massenet Manonjának címszerepét, és Violettát a Traviatában. valamint Marie szerepét énekli Az ezred lánya című operában, Pretty a berlini Staatsoper-ben a Carmenben újra Micaela szerepét énekli. A hamburgi Staatsoper-ben Gildaként debütál Verdi Rigolettojában, és visszatér mind a négy hősnő Olympia/Antonia/Giulietta/Stella szerepében Offenbach Hoffmann meséiben.
A Teatro di San Carlo színházban Ferzan Özpetek rendezésében Violettát énekelte. Emellett a Palau de les Arts Reina Sofía-ban debütált Olympia, Antonia, Giulietta és Stella szerepében Offenbach Hoffmann meséi című darabjában. Pretty Yende a Théâtre des Champs-Elysées-ben, Amina szerepét játssza Bellini Az alvajáró című darabjában, Rolando Villazón új rendezésében.
A Metropolitan Opera "Szilveszteri gálaestje Live in Concert" című koncertjén, valamint a párizsi a Bastille-nap alkalmából rendezett éves "Concert de Paris" koncerten is fellépett, melyet a Tv közvetítés sok millió nézőhöz juttatott el.
Szólóest-turnéja állomásai az frankfurti Opera, a zürichi Opernhaus, a prágai Smetana Hall, a londoni Barbican és a New York-i Carnegie Hall voltak, de koncerteket adott Svájcban, Spanyolországban, Ausztriában, Johannesburgban, Dél-Afrikában, Németországban, Olaszországban, Hollandiában és Prágában is.
A Carnegie Hallban Kamal Khan zongoraművésszel tartott bemutatkozó koncertjén a New York Times elismerően nyilatkozott: "Yende kisasszonyból sugárzik a kecsesség, amely kifejezetten isteninek tűnhet."
A Metropolitan Operaban Leïla szerepéről a Gyöngyhalászok -ban, a New York Times kritikusai elismeréssel nyilatkoztak róla: "Leïla szerepében az elfojtott erotikus vágyakozás tiszta énekhanggá szublimálódik, amelyet pazarul díszítettek arabeszkekkel és kecses hangokkal."
Rangos kitüntetései közé tartozik a dél-afrikai kormány "Az Ikhamanga Ezüst Rend" kitüntetése az opera világában elért kiváló teljesítményéért és nemzetközi elismeréséért, valamint azért, hogy példaképként szolgáljon a feltörekvő fiatal zenészek számára, nemrégiben pedig az olasz lovagrend "Ordine Stella d'Italia" kitüntetést kapta az Olaszország és más országok közötti rendkívüli kapcsolatok építésében végzett munkájáért, amivel ő a legfiatalabb dél-afrikai, akit valaha ezzel az elismeréssel tüntettek ki.
A szupersztár szopránt a francia kulturális miniszter, 2022. október 11-én a “Művészeti és Irodalmi Renddel “tüntette ki. A „Művészeti és Irodalmi Rend”, amelyet 1957-ben alapított a francia kulturális miniszter, azokat jutalmazza, akik folyamatos elkötelezettségükkel és kreativitásukkal segítették a művészet és az irodalom fejlődését Franciaországban és az egész világon.

Szoprán
"Hangja tiszta, metsző és finom hangszínével gyengédséget sugároz a középső regiszterben, míg aranyló magas regiszterét a hallhatóság határáig lebegteti." - Le Monde
A hangi szépségéért, zökkenőmentes technikájáért és bőséges muzikalitásáért dicsért Nadine Sierrát napjaink egyik legígéretesebb fiatal tehetségeként ünneplik az operajátszásban. 2017-ben Richard Tucker-díjjal tüntették ki, és a Metropolitan Opera 2018-ban neki ítélte oda a Beverly Sills Artist Award díjat. A Metben, a Teatro alla Scalában, a párizsi Opéra national de Paris-ban és a berlini Staatsoper-ben sikerrel debütált, és a világ számos vezető operaszínpadainak állandó szereplőjévé. 2018-ban a Deutsche Grammophon/Universal Music kiadónál jelent meg debütáló albuma „There's a Place for Us“címmel, amelyet 2022-ben Made For Opera címmel egy második album követ.
A 2022/23-as évadban Sierra Violettaként (Traviata) a Metropolitan Operában és a Maggio Musicale Fiorentinó-ban, Gildaként (Rigoletto) a Teatro di San Carlóban és a berlini Staatsoper-ben, Manonként a Gran Teatre del Liceu-ban lép fel. Emellett Amina (Az alvajáró) és Liù (Turandot) szerepében debütál a Teatro Realban. A koncertpódiumon Crumb Ancient Voices of Children című művét énekli a Los Angeles-i Filharmonikusokkal, Ein deutsches Requiem-et a Metropolitan Operában, valamint koncerteket és szólóesteket ad San Franciscóban, Prágában és Párizsban.
Nadine Sierre a legutóbbi évadokban Violetta szerepét alakította a Maggio Musicale Fiorentinó-ban, Lucia szerepét a Metropolitan Operában, a Bajor Állami Operaházban, a San Carlo Színházban és a Gran Teatre del Liceu-ban, Gilda szerepét a Párizsi Operában és a La Scala Színházban, Adina (Szerelmi bájital) a Buenos Aires-i Teatro Colónban, Susanna (Figaro házassága) és Gilda Daniel Barenboim vezényletével a berlini Staatsoper-ben, ahol Nannetta (Falstaff) és Sophie (A rózsalovag ) szerepében is fellépett; Susanna és Gilda a Metropolitan Operában, Manon és Júlia (Rómeó és Júlia) az Opéra national de Bordeaux-ban. Koncertezett többek között a Berliner Philharmonikusokkal Gustavo Dudamel vezényletével, a Philadelphia Orchestrával Yannick Nézet-Séguin vezényletével, az Orchestra dell'Accademia Nazionale di Santa Cecilia-val Antonio Pappano vezényletével. Emellett szólóestet adott a Palm Beach Operában, a Grand Théâtre de Genève-ben és Kansas Cityben (Harriman-Jewell Series), valamint csatlakozott Andrea Bocelli amerikai turnéjához.
Az elmúlt évadok további kiemelkedő fellépései közé tartozik a Lammermoori Lucia címszerepe a Teatro La Fenice-ben, Zerlina (Don Giovanni), Flavia (Eliogabalo), Pamina (Varázsfuvola) és Norina (Don Pasquale) az Opéra National de Paris-ban, Zerlina és Ilia (Idomeneo) a Metropolitan Operában, Júlia, Lucia, Musetta, Pamina és Contessa a San Francisco Operában. 2016-ban a Scala Teatro alla Scala Rigoletto című házi debütálása után Leo Nuccival együtt került a címlapokra, amikor a premier estéjén a közönség a duett ráadására szólította fel őket, megszakítva ezzel egy Toscaniniig visszanyúló Scala-hagyományt. Számos koncertfellépése mellett - a Carnegie Hall, az Arena di Verona, a bécsi Musikverein, a Tanglewood és a Ravinia zenei fesztiválok, a Dallas Opera, a Park Avenue Armory New Yorkban - a szopránnak az a megtiszteltetés jutott, hogy kétszer is felléphetett az Egyesült Államok Legfelsőbb Bíróságán a tiszteletreméltó bírák előtt.
Nadien Sierra pályafutása során számos díjat nyert, és ő a Marilyn Horne Alapítvány énekversenyének és a Metropolitan Opera Nemzeti Tanácsa meghallgatásának eddigi legfiatalabb győztese, amint arról Nick Romeo beszámolt Driven című könyvében: Six Incredible Musical Journeys (2011) , amelynek egy fejezetét Sierra nagydöntős diadalának szenteli.
Emellett 2010-ben első díjat nyert a George London Competition, a Gerda Lissner International Competition és a Loren Zachary Competition versenyeken, valamint elnyerte a Richard Tucker Music Foundation Study Grant ösztöndíját. 2013-ban első helyezést ért el a Neue Stimmen, és a Caballé és Veronica Dunne Nemzetközi Énekversenyeken, valamint elnyerte a Richard Tucker Music Foundation karrierösztöndíját.
Sierra kislány korában szeretett bele az operába, miután megnézte a Bohémélet című filmet, és hatéves korában kezdett el énekórákat venni Florida államban. Bár tinédzserként a Palm Beach Operában debütált, úgy döntött, hogy folytatja a tanulást, és a Mannes College the New School for Music-ban szerzett alapdiplomát. A diploma megszerzése után részt vett a San Francisco-i Opera Adler-ösztöndíjprogramjában, és tartós kapcsolatot alakított ki a társulattal.
A Vogue, a Nylon, a Bon Appetite, az Opera News, a Classical Singer magazin címlapján, valamint számos nemzetközi televíziós és nyomtatott médiumban szerepelt. Aktívan jelen van a közösségi médiában, ahol napi szinten válaszol üzenetekre, kommentekre és kérdésekre, és tartja a kapcsolatot. követőivel.
Pablo Mielgo
karmester - az Orquestra Simfònica de les Illes Balears vezető karmestere
Pablo Mielgo, a madridi karmester igazi világpolgár, vállalkozó szellemmel és azzal a küldetéssel, hogy mindenki számára elérhetővé tegye a zenét: az Orquestra Simfònica de les Illes Balears (OSIB) és az Amerikai Szimfonikusok Szimfonikus Zenekara (SOTA) agilis vezetőjét szülővárosa Királyi Konzervatóriumában, a Reina Sofia Iskolában és a londoni GuildhallSchool of Music-ban folytatott tanulmányai után azonnal szerződtették a világ zenekarai.
Mielgo munkája során számos zenei barátságot kötött Berlin és Katar, Luzern és Los Angeles között, neves zenészekkel, akik ma már az OSIB és a SOTA koncertprogramjait gazdagítják. Pablo Mielgo olyan karmesterek munkáját segítette, mint James Conlon, Jesus Lopez Cobos, Daniel Barenboim és Claudio Abbado.
Rendszeresen vezényel a klasszikus zene nagy színpadjain, mint például a Wiener Musikverein, a New York-i Carnegie Hall.
Szoros művészi együttműködésben dolgozik olyan zenekarokkal, mint a Simon Bolívar Szimfonikusok, az Arena di Verona és a Katari Filharmonikusok, valamint olyan művészekkel, mint Juan Diego Florez, a Labeque nővérek, Pierre-Laurent Aimard, Emmanuel Pahud, Midori, Khatia Buniatishvili, Julian Rachlin vagy Radovan Vlatkovic. 2005 óta a SaludArte Alapítvány zenei és művészeti vezetője, amelynek célja, hogy a zene segítségével társadalmi változásokat idézzen elő. Pablo Mielgo számos nagy nemzetközi visszhangot kiváltó zenei eseményt indított útjára, köztük az España-Venezuela Fesztivált, a madridi "Madrid mesuena" Nemzetközi Zenei Fesztivált, az Ibero-Amerikai Ifjúsági Zenekar spanyolországi és amerikai turnéját, az IberOperát, valamint a "Live, connecting the world through the music".
Olyan intézményekkel dolgozott együtt, mint a Teatro Real Madrid, a Miami New World Symphony, a venezuelai ElSistema, a Florida Grand Opera, a Kínai Nemzeti Balett és a Kínai Nemzeti Zenekar.Pablo Mielgo különösen elkötelezett a fiatal tehetségek támogatása iránt. A Medellini Filharmóniai Akadémia társművészeti vezetője 2011 óta arra törekszik, hogy a fiatal zenészek számára hozzáférést biztosítson a zenei oktatáshoz, függetlenül a szülők jövedelmétől. A karmester 2003 óta három ifjúsági zenekart is alapított: a legjobb spanyol fiatal zenészeket tömörítő Presjovem Ifjúsági Zenekart, az Iberoamerikai Ifjúsági Zenekart és a Harmonia Szimfonikus Zenekart. Sir Colin Davisszel együttműködve. 2014 óta az OSIB, 2020 óta pedig a SOTA vezető karmestereként nemzetközi tapasztalatai alapján mindkét zenekar fejlődését több szempontból is sikeresen előmozdította.