Snétberger Ferenc és barátai: For My People (Népemnek) nyitókoncert
helyszín
- Margitszigeti Szabadtéri Színpad
Snétberger Ferenc és barátai:
For My People
koncert gitárra és zenekarra
2014. június 13. péntek 20 óra
Margitszigeti Szabadtéri Színpad
A Budapesti Nyári Fesztivál nyitókoncertje.
(2 óra 30 perc, egy szünettel)
A For my People (Népemnek) az emberi szenvedés megszűnésének reményében írt éltető himnusz, személyes vallomás, amely a holokauszt roma és szinti nemzetiségű áldozatainak emlékére született meg. A háromtételnyi művet a roma hagyomány érzelmes zenéje ihlette.
Snétberger Ferenc szólistaként lép színre a koncert első felében a Keller András vezette Concerto Budapest zenekarral. A két zenészt sokéves zenei barátság fűzi egymáshoz. Az est második részében bemutatkozik a Snétberger Zenei Tehetség Központ növendékeinek új generációja.
A neves gitárművész olyan zenészekkel lép színpadra, akik hozzá hasonlóan otthon vannak a különböző zenei műfajokban, melyek alapját a klasszikus zene és a jazz jelenti. A modern és a hagyományos stílusok tisztelete a zongorista Oláh Tzumo Árpád, „Barcza” Horváth József bőgős valamint Toni Snétberger dobos zenei világában is érvényesül.
Az est sztárvendége a számos hangszeren (tubán, szerpenten) játszó francia zenei tehetség, Michel Godard. Muzikalitásával és páratlan a virtuozitásával számos nemzetközi fesztivál közönségét lenyűgözte már – Snétberger Ferenccel és barátaival első alkalommal játszanak együtt a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon.
I. rész
1. Snétberger Ferenc szólóimprovizáció Michel Godarddal
2. Concerto Budapest (vezényel: András Keller) és Snétberger Ferenc (gitár)
Rhapsody No1
Rhapsody No2
„IN MEMORY OF MY PEOPLE“
– movement Hallgató (Adagio-Allegro)
– movement Emlékek (Adagio)
– movement Tánc (Allegro Furioso)
SZÜNET
II. rész
Jazz- , Worldmusic & Tradition
Snétberger, Django Reinhardt és más szerzők művei
A műsorváltozás jogát fenntartjuk.{tab=zenészek}
Concerto Budapest – vezényel: Keller András
Snétberger Ferenc – akusztikus és elektronikus gitár
Oláh Tzumo Árpád – zongora, billentyűs hangszerek
“Barcza” Horváth József – bőgő, basszusgitár
Toni Snétberger – dobok
Snétberger Zenei Tehetség Központ diákjai: Fehér Elemér (klarinét), Palásti Gergő (brácsa), Danyi Csaba (hegedű), Lakatos Vilmos, Káté Zsolt, Kállai Dezső (gitár), Barbarics Csanád (zongora)
Sztárvendég: Michel Godard – tuba, szerpent
A szabadság napja
helyszín
- Margitszigeti Szabadtéri Színpad
A szabadság napja
ajándék-koncert
2014. június 19. (csütörtök) 19 óra
Margitszigeti Szabadtéri Színpad
Budapest Főváros Önkormányzatának rendezvénye.
A szabadság napja alkalmából Tarlós István főpolgármester Budapest Díszpolgára-címeket ad át. A június 19-i dátum arról nevezetes, hogy 1991-ben ezen a napon hagyta el az utolsó szovjet katona is Magyarországot. 2011-ben döntött úgy a Fővárosi Önkormányzat, hogy a díszpolgári kitüntetések átadásával és ajándékkoncerttel teszi emlékezetessé és ünnepélyessé ezt a napot.
Az esten ünnepi beszédet mond: Tarlós István főpolgármester.
{tab=műsor}
Mozart: B-dúr szimfónia, K 319
Kodály: Háry János-szvit
Közreműködik: Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Takács-Nagy Gábor
Mamma Mia! – részletek a készülő produkcióból
Közreműködik: a Madách Színház társulata
Rendező: Szirtes Tamás
Az est háziasszonya: Radó Denise
A koncert szervezője a Fővárosi Önkormányzat megbízásából:
Szabad Tér Színház Nonprofit Kft., Bán Teodóra ügyvezető és művészeti vezető
A koncert ingyenesen látogatható, de jegyköteles!
Jegyek kizárólag személyesen igényelhetők és vehetők át 2014. május 24-től az alábbi jegyirodákban:
Szabadtér Jegyiroda (1065 Budapest, Nagymező utca 68. hétfőn: 12:00-17:00, keddtől péntekig: 9:00-17:00)
Margitszigeti Szabadtéri Színpad jegypénztára (minden nap 11:00-19:00)
Városmajori Szabadtéri Színpad jegypénztára (minden nap 11:00-19:00)
Városháza park (minden nap 11:00-19:00)
Egy személy maximum 4 jegyet igényelhet!
Az esemény helyszínei:
Víztorony-udvar – kivetítés (800 fő, ingyenes, belépőjegy szükséges, helyfoglalás érkezési sorrendben)
Hamlet – a Globe Színház előadása
helyszín
- Margitszigeti Szabadtéri Színpad
William Shakespeare:
Hamlet
A halogatott bosszú drámája.
angol nyelvű előadás, magyar felirattal
2014. június 21. (szombat) 20 óra
Margitszigeti Szabadtéri Színpad
A Shakespeare’s Globe Theatre előadása.
(2 óra 40 perc)
Shakespeare születésének 450. évfordulóján világszerte különleges eseményekkel emlékeznek meg a színháztörténet és a drámairodalom legnagyobb hatású alkotójáról.
A londoni Globe Színház ez alkalomból nemzetközi turnéra indul: a Globe to Globe Hamlet vállalkozás célja, hogy két év alatt a világ összes országába eljuttassa a Hamletet, melyet 2014 áprilisában mutatnak be Shakespeare egykori színházában, az eredeti állapotában rekonstruált és 1990 óta újra üzemelő Globe Színházban, a társulat művészeti vezetője, Dominic Dromgoole rendezésében.
A vadonatúj produkció Shakespeare klasszikus tragédiájának humorát hangsúlyozza, középpontba állítva nyelvezetének páratlan gazdagságát és leleményességét. A színészek egy csaknem üres színpadon adják elő a jól ismert történetet, ugyanúgy a szó erejével teremtve meg a cselekmény közegét, ahogy Shakespeare idejében is.
A Margitszigeti Szabadtéri Színpadon első alkalommal vendégeskedő társulat előadását különleges technikai kivetítés teszi teljessé, amely ebben a formában csak Magyarországon lesz látható.
A Hamlet Shakespeare egyik leggyakrabban játszott és legismertebb drámája. A politikai intrikát, filozófiai elmélkedést, szexuális megszállottságot, tragikus mélységet és vad humort ötvöző mű „határtalan költészet”, Shakespeare zsenialitásának legteljesebb kifejezése.
Bővebb információ:
https://www.shakespearesglobe.com/theatre/whats-on/globe-theatre/hamlet-globe-to-globe
Hamlet szerepében: Ladi Emeruwa, Naeem Hayat
További szereplők: Keith Bartlett, John Dougall, Miranda Foster, Phoebe Fildes, Beruce Khan, Tom Lawrence, Jennifer Leong, Rawiri Paratene, Matthew Romain, Amanda Wilkin
Díszlet, jelmez: Jonathan Fensom
Zene: Bill Barclay
Rendezők: Dominic Dromgoole, Bill Buckhurst
Vámos-Mészöly: És Rómeó és Júlia
helyszín
- Margitszigeti Víztorony
Vámos Miklós – Mészöly Dezső:
És Rómeó és Júlia
színmű
2014. június 22. (vasárnap) 18:00
Margitszigeti Víztorony
A SHAKEspeare Fesztivál programjában.
(60 perc)
Nagy-Kálózy Eszter és Rudolf Péter egy szerelmespárt alakítanak, egy halálra ítélt, halhatatlan szerelem történetét. Ám varázsos játékukkal életre keltik egész Veronát is. Testük egyben az előadás díszlete, ők maguk a színház. Gesztusok, mozdulatok fantáziadús jelrendszerével változnak egy pillanat alatt figuráról figurára. Öntörvényű, lázas száguldás, egy drámaköltő zseni kottája alapján.
Ketten vannak a világot jelentő deszkákon. Összesen ketten. Shakespeare világát jelentik.
Sena & Ónodi Eszter & W.H. Shakespeare’s Sonnets and Songs
helyszín
- Margitszigeti Víztorony
Sena & Ónodi Eszter & W.H.
Shakespeare’s Sonnets and Songs
verskoncert
2014. június 22. (vasárnap) 20:00
Margitszigeti Víztorony-udvar
A SHAKEspeare Fesztivál programjában.
(90 perc)
Versek és dalok angol és magyar nyelven.
A W. H. formáció Márkos Albert csellista-zeneszerző kezdeményezésére alakult azzal a céllal, hogy William Shakespeare szonettjeit és dalait megzenésítsék és játsszák.
A zenekar a szonettek máig ismeretlen, titokzatos címzettjéről, Mr. W.H.-ról kapta a nevét. Absztrakt hangzásvilágában zenetörténeti utalások sora keveredik a kortárs improvizatív zene, a free jazz, a hiphop, a klangfarbe music és a spoken world effektjeivel.
A szonettek témája: szerelem, szerelmi háromszög, szókimondó szexualitás és mindaz, ami ezzel jár; a szonettek anyaga a paradoxon, így tehát stílusuk is paradox. A reneszánsz emberének igen jó füle volt a szójátékokra, a szavak egymásra való visszhangoztatására, sőt olvasva is könnyedén észrevette az anagrammákat és a grafikus átfedéseket. A két- és sokértelműség Shakespeare-nél a költőiség eleven eszköze, a pajzánság pedig nem tiltott, hanem egyenesen kívánatos, mint legfőbb teremtőerő – akárcsak a magyar reneszánsz virágénekekben vagy Balassi, Rimay és Gyöngyösi (és később még Csokonai) verseiben. A megzenésítés megeleveníti a szöveg asszociációs struktúráját és a versek nyelvi és retorikai működését.
zenészek
Sena Dagadu – ének
Márkos Albert – cselló
Gryllus Samu – basszusgitár
G. Szabó Hunor – dob
Vendég: Ónodi Eszter – ének
Moszkvai Klasszikus Balett: Tavaszi áldozat / Tűzmadár
helyszín
- Margitszigeti Szabadtéri Színpad
Igor Sztravinszkij – Natalija Kaszatkina – Vlagyimir Vasziljov:
Tavaszi áldozat / Tűzmadár
Mágikus rítus és mese a szerelemről.
orosz klasszikus balett
2014. június 27. péntek 20 óra
Margitszigeti Szabadtéri Színpad
A Moszkvai Állami Akadémiai Klasszikus Balett Színház előadása.
(2 óra, egy szünettel)
A XX. század elején Sztravinszkij a párizsi emigrációban alkotó Gyagilev impresszárió megrendelésére három művet írt, melyekkel nemzetközi hírnévre tett szert. A Tavaszi áldozatot 1913-ban mutatta be az Orosz Balett Nizsinszkij koreográfiájával, és hatalmas botrányt kavart. A nézők kifütyülték az előadást, mégis ezt tartják a modern balett megszületésének, amely alapjaiban változtatta meg a zene és a tánc ritmusszerkezetről alkotott képét. Az ősi Oroszország pogány szertartásairól megálmodott vízió a mai napig elbűvöli a nézőket.
Az 1910-ben Mihail Fokin koreográfiájával bemutatott Tűzmadár az egyik legnépszerűbb és legtöbbet játszott balettzene, amely a kezdetektől számos komponista munkájára volt hatással. A klasszikus európai és orosz népmesei elemeket és népzenei motívumokat felhasználó mű az örök ellentét, a jó és a rossz harcáról szól.
A Margitszigeti Szabadtéri Színpadon a magyar-orosz kulturális kapcsolatok ápolása céljából a Moszkvai Klasszikus Balett hagyományos előadásában tekinthető meg a két remekmű. A kiváló kondícióban lévő társulat a nagy orosz balettiskola, a Bolsoj két egykori sztárja, Natalija Kaszatkina és Vlagyimir Vasziljov autentikus, a néptánc elemeit is ötvöző koreográfiájával mutatkozik be a Budapesti Nyári Fesztiválon, amely az elmúlt évtizedekben bejárta a világot.
Librettó és koreográfia: Natalija Kaszatkina és Vlagyimir Vasziljov
Díszlet és jelmez: T. Bruni (1979) és E. Dvorkina (1989)
{tab=szereposztás}
Igor Stravinsky: TAVASZI ÁLDOZAT
egyfelvonásos balett
Libretto és koreográfia: N. Kasatkina and V.Vasilyov
Díszlet és jelmez:T. Bruni (1979), E. Dvorkina (1989)
A pásztor: Artem Khoroshilov
A pásztor szerelme: Ekaterina Berezina, Oroszország népművésze, Soul of the Dance-díjas
A megszállott: Polina Kyrova
A legöregebb, a legbölcsebb: Igor Tsygankov, Alexey Konkin
Férfiak: Sergey Belorybkin, Alexander Didenko, Pavel Kiruykhin, Vladislav Dubenko, Dmitry Boltunov, Sergey Kuzmin, Kristian Yasansky, Svyatoslav Radchenko, Vitaly Elagin, Igor Kiselev – Oroszország népművészei, Soul of the Dance-díjasok
Nők: Olga Starikova, Alexandra Kudriashkina, Katerina Khapova, Diana Khametova, Ekaterina Silantieva, Maria Subbotina, Anna Zueva, Maria Gvozdeva
Lányok: Galina Garmash, Irina Grishina, Maria Afinogenova, Mutsuki Yoshida, Olesya Komarova, Maria Zabolotnyaya
Öregember: Andrey Bolbot, Alexey Konkin, Igor Tsygankov, Daniil Chmykhov, Yaroslav Korshunov, Dmitry Kozhemyakin, Sergey Lavrentev
*
Igor Stravinsky: TŰZMADÁR
egyfelvonásos balett
Libretto (A.N. Afanaszjev meséje alapján) és koreográfia: N.Kasatkina and V.Vasilyov
Díszlet és jelmez: E. Dvorkina (1989)
Tűzmadár: Iuliia Golitcina
Iván cárevics: Alexey Orlov
Szépséges cárlány: Ekaterina Berezina
Tűzmadár szolgái: Alexandr Didenko, Andrey Bolbot
Kascsej, a varázsló: Alexey Konkin
Kascsej szolgái: Pavel Kiryukhin, Vladislav Dubenko
Cárlányok: Olga Starikova, Alexandra Kudriashkina, Katerina Khapova, Diana Khametova, Ekaterina Silantieva, Maria Subbotina, Anna Zueva, Maria Gvozdeva
Démonok: Galina Garmash, Irina Grishina, Maria Afinogenova, Mutsuki Yoshida, Olesya Komarova, Maria Zabolotnyaya
Pogány táncosok: Igor Kiselev, Kristian Yasinsky, Svyatoslav Radchenko, Vitaly Elagin, Sergey Kuzmin, Dmitry Boltunov, Yaroslav Korshunov, Dmitry Kozhemyakin, Sergey Lavrentev, Daniil Chmykhov, Igor Tsygankov
A Moszkvai Állami Klasszikus Balett Színház előadásai.
Váczi Eszter & the Quartet
helyszín
- Margitszigeti Víztorony
Váczi Eszter & the Quartet
Jazzy Tower-koncert
2014. június 29. vasárnap, 20.00
Margitszigeti Víztorony
(90 perc, szünet nélkül)
A Váczi Eszter Quartet 2009-ben megjelent Vissza hozzád című első albuma alig egy év leforgása alatt aranylemez lett, 2011 januárjában pedig elérte a platina fokozatot. Az egy dal kivételével kizárólag saját szerzeményeket tartalmazó korong sikere túlszárnyalt minden előzetes várakozást. A formáció a mai zenei piacon elsőként jelentkezett magyar nyelvű jazz dalokkal, ami eddig nem volt jellemző a műfajra.
A 2002-ben alakult csapat kezdetben sok más zenekarhoz hasonlóan örökzöld jazz standardek feldolgozásait játszotta, majd a Tom-Tom kiadó fantáziát látott a szerzeményekben, és a zenekar mögé állt. A megjelenést követően a rádiók azonnal játszani kezdték a dalaikat, és több koncertmeghívást is kaptak.
Így jutottak el Erdélybe és Szlovákiába, Párizsban két alkalommal koncerteztek, többek között a Jazzy Colors jazzfesztiválon. 2009-ben Orosz Dénes az ő lemezükről választott főcímdalt a Poligamy című filmjéhez.
A zenekar nemrég jelentette meg harmadik lemezét Belső tenger címmel, amely 11 új szerzeményt tartalmaz. A dalok kitűnő hangzása Helik Hadar hangmérnök szakértelmének köszönhetően világszínvonalú.
A RETÚR hajójegyet a belépő tartalmazza!
Érkezzen Színházi-hajójárattal a koncertre!
A programjegy az oda- és visszaútra szóló hajójegyet eleve tartalmazza, így nem kell külön hajójegyet váltania.
A Jazzy-programjegy az alábbiakat tartalmazza: welcome drink, RETÚR hajós transzfer, koncertjegy, látogatás a Víztorony kilátó és kiállító térben.
Menetrend és kikötők IDE kattintva!
{tab=zenészek}
A zenekar tagjai:
Váczi Eszter – ének
Gátos Bálint baszzusgitár
Gátos Iván – billentyűs hangszerek
Mike Zsolt – dobok
Schneider Zoltán – gitár
Carmen
helyszín
- Margitszigeti Szabadtéri Színpad
Georges Bizet:
Carmen
A végzetes szenvedélyek operája.
opera négy felvonásban, két részben – francia nyelven, magyar felirattal
BEMUTATÓ
2014. július 4. és 6. (péntek, vasárnap) 20 óra
Margitszigeti Szabadtéri Színpad
(3 óra, egy szünettel)
A Magyar Állami Operaház és a Szabad Tér Színház közös produkciója.
Don José: Kiss B. Atilla
Escamillo: Kálmándi Mihály
Remendado: Mukk József
Dancairo: Bátki Fazekas Zoltán
Zuniga: Gábor Géza
Morales: Haja Zsolt
Carmen: Rinat Shaham
Micaela: Létay Kiss Gabriella
Frasquita: Cecília Lloyd
Mercedes: Várhelyi Éva
Közreműködik: a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara, a Magyar Állami Operaház Énekkara és Gyermekkara
Szövegíró: Prosper Mérimée elbeszélése nyomán Meilhac és Halévy
Magyar nyelvű feliratok: Kenesey Judit
Koreográfus: Venekei Marianna
Díszlettervező: Székely László
Jelmeztervező: Pilinyi Márta
Karigazgató: Strausz Kálmán
A gyermekkar vezetője: Gupcsó Gyöngyvér
Rendezőasszisztens: Lázár Katalin
Karmester: Kesselyák Gergely
Rendező: Oberfrank Pál
Bemutató előadás a Szabad Tér Színház és a Magyar Állami Operaház együttműködésével.
RINAT SHAHAM
mezzoszoprán
Az izraeli születésű Rinat Shaham mezzoszoprán az egész világon sikereket ért el opera- és koncertelőadásaival. Az egyik legkiválóbb, nemzetközileg elismert mai előadója Bizet Carmenjének, amelyet 2004-ben a Glyndebourne Fesztiválon énekelt először. Fellépett már többek között Bécsben, Münchenben, Stuttgartban, Kölnben, Baden Badenben, Lisszabonban, Torontóban, Vancouverben, Montrealban, Tel Avivban, Hong Kongban, és számos egyesült államokbeli operaházban. Brazíliában 2014 tavaszán debütált Carmenként, de ugyanebben a szerepben van fent a Hamburgi operaház színlapján is.
A haifai születésű Rinat Shaham zeneművészeti tanulmányait az egyesült államokbeli Curtis Intézetben végezte. Még diákként kapott meghívást első profi operai szerepére, amelyben a philadelphiai operatársulattal Zerlinát énekelte, majd ugyanebben a szerepben fellépett a New York City Operában és Pittsburgh-ben is. A Carmen mellett számos korszak különböző stílusú operai szerepeit énekelte. Európai operaénekesi pályafutását Purcell Dido és Aeneasának Didójaként kezdte az Aix-en-Provence-i Fesztiválon. Massenet Hamupipőkéjének címszerepét énekelte Brüsszelben, Melisand-ét a Pelléas és Mélisand-ban Michael Gielen vezénylete alatt Berlinben, Rosinát A sevillai borbélyban a Tokiói Nemzeti Színházban és a velencei Teatro la Fenicében. Poulenc A karmeliták párbeszédei művének Blanche-aként először a New York City Operában, a Werther Charlotte-ja ként először Philadelphiában lépett fel. Gyakran énekelte Dorabella szerepét a Cosi Fan Tuttéban, első ízben Jonathan Miller rendezésében Robert Spano vezénylete alatt a Brooklyn Academy of Musicban, majd a párizsi Théâtre des Champs-Élysées-ben történt fellépése során, illetve a Glyndebourne Fesztiválon. 2014-ben alakítja először Donna Elvira figuráját a Don Giovanniban Brüsszelben.
Rinat Shaham sikeres zenekari szólóénekes és recitativo előadó is, együtt dolgozott napjaink legkiválóbb karmesterei közül többek között Simon Rattlelel, André Previnnel, Christoph Eschenbachhal, Leonard Slatkinnal, William Christievel, David Robertsonnal. A Los Angeles-i Filharmonikusokkal először A gyermek és a varázslatcímszerepében lépett színre 2000-ben Sir Simon Rattle vezénylete alatt. A Londoni Szimfonikus Zenekarral ugyanebben a szerepben lépett fel André Previn vezénylete alatt; az előadásról a Deutsche Grammophon készített felvételt. A New York-i Filharmonikusokkal 2001-ben Leonard Slatkin vezényletével lépett fel a Jeremiás szimfóniában, majd ugyanebben a műben Ravinia Fesztiválon, Christoph Eschenbachhal és az Izraeli Szimfonikusokkal David Robertson vezénylete alatt. Ezt a szerepét a San Francisco-i és a Chicago-i Szimfonikusokkal is énekelte. Rinat Shaham 2001-ben fellépett Párizsban a William Christie vezette Les Arts Florissants-nal és a párizsi Théâtre des Champs-Élysées-ben További koncertek kapcsán később visszatért Párizsba, majd európai koncertturnéra indult, amely során többek között a bécsi Musikvereinban és a londoni Barbican Hallban is fellépett. Simon Rattlelel számos mű kapcsán dolgozott együtt; a Philadelphia Orchestrával és a Berlini Filharmonikusokkal a Salzburgi Fesztiválon Ravel Seherezádéjában, a Felvilágosodás Korának Zenekarával a londoni Barbicanben, Bécsben és Brüsszelben Haydn Harmonia-miséjében és Berlinben a Berlini Filharmonikusokkal Stravinsky Les Noces művében és Haydn Harmonia-miséjében. Bernstein Jeremiás szimfóniájában a Chistoph Eschenbach vezette Philadelphia Zenekarral és az Orchestre de Paris-val, továbbá Bach Magnificatjával Drezdában. Az Izraeli Szimfonikusokkal Rossini Stabat Materjében szerepelt.
Hangfelvétel is készült vele Lully operák részleteiből William Christie vezényletével az Erato számára, valamint szóló CD Gershwin és Purcell műveiből a “Fuoco e Cenere” zenekarral az ATMA számára. Első filmes sikerét a „jazzénekes” szerepében aratta Harvey Keitellel Szabó István Szembesítés című filmjében. Az Ausztrál Operában rögzített Carmen alakítását nemrégiben adták ki DVD-n.
{tab=cselekmény}
I. felvonás
A sevillai dohánygyár közelében unatkozó katonák figyelik az utca életét, mígnem feltűnik Micaela, aki egy tizedest, Don Josét keresi. Ő azonban csak a következő őrséggel érkezik majd. Az őrségváltást az utcagyerekek csapata kíséri, akik kifigurázzák a katonai ceremóniát. A munkásnők kiözönlenek a dohánygyárból. A gyülevész fiatalok és a katonák mind Carment, a szép cigánylányt várják, akinek a szerelmére áhítoznak. Carmen is megjelenik, de ma nem adja szerelmét senkinek, mondja. A Habanerában Carmen az állhatatlan, megőrizhetetlen szerelem hatalmáról énekel, majd a mindvégig közömbös Don José arcába egy szál virágot dob. Josét felkavarja ez a közeledés, de hamarosan megérkezik Micaela, aki levelet és anyai csókot hoz neki hazulról. Együtt emlékeznek kis falujukra, és José elhatározza: feleségül veszi Micaelát. A munkáslányok kirohannak a térre: a gyárban kitört csetepatéban Carmen késsel megsebesített egy másik lányt. José vezeti ki Carment a gyárból. Zuniga, az őrségvezető hadnagy ki akarja hallgatni Carment az esetről, ő azonban válasz helyett csak egy dalt dúdol. Carmen, akit Josénak börtönbe kellene kísérnie, a Seguidillával elcsavarja a férfi fejét. Találkát ígér neki, ha a férfi szökni engedi, az pedig nem tud neki ellenállni.
II. felvonás
Lillas Pastia városszéli kocsmájában katonák és cigánylányok mulatnak együtt, köztük Carmen is, aki most tudja meg, hogy Don José aznap szabadul a miatta kirótt büntetéséből. Escamillo, a híres torreádor érkezik. Mindenki együtt ünnepli őt, mint hőst, majd a katonák távoznak. Carmen csempésztársai osonnak be, akik rá akarják beszélni a lányokat, kísérjék el őket a csempészútjukon. Carmen társnői ráállnak, azonban Carmen nem, mert ő szerelmes. A háttérben felhangzik az érkező Don José éneke. A csempészek megértik: Carmen rá vár. Carmen törleszteni akarja tartozását: táncol, és énekel Josénak. Felhangzik a takarodó, José menni készül. Carmen szemére veti, hogy szerelme ily gyenge iránta. José válaszul a Virágáriában elmondja, hogy a Carmen dobta virág volt a börtönben egyetlen reménysége. Carmen csak akkor hinne neki, ha José elhagyná a helyőrséget, és vele együtt a hegyekbe szökne. José ellenáll, inkább szakít Carmennel. Váratlanul visszaérkezik Zuniga, aki el akarja kergetni Josét. José kardot ránt, az elrejtőzött csempészek lefogják a hadnagyot, s ezután José kénytelen a csempészekkel tartani.
III. felvonás
A csempészek megérkeznek egy elhagyott hegyvidékre, ahol lepihennek. Carmen szerelme Don José iránt már múlóban van. Frasquita és Mercedes, Carmen társnői kártyát vetnek, de míg a jövő nekik csupa jót ígér, Carmennek a halált jósolja. A lányok a csempészekkel együtt elindulnak, hogy elvonják a vámőrök figyelmét. Micaela érkezik. A bátor lány vissza akarja vezetni Josét a becsületes életbe, érte akár Carmennel is szembeszállna. Az őrt álló José egy idegenre lő, aki nem más, mint Escamillo. A torreádort Carmen iránti szerelme vonzotta ide, s amikor ez kiderül, a vetélytársak megverekszenek egymással. A vesztes helyzetbe került Escamillót Carmen és a csempészek érkezése menti meg. Hálából meghív mindenkit és különösképpen Carment a következő viadalára. Az indulni készülő csempészek felfedezik az elrejtőzött Micaelát, aki hazahívja Josét. Carmen szívesen engedné is, José azonban ellenáll. Mikor azonban megtudja, hogy anyja halálán van, mégis indulni készül.
IV. felvonás
Sevillában bikaviadalra gyülekezik a tömeg. Carmen Escamillóval érkezik, s hiába figyelmeztetik, hogy Don José a közelben bújkál, nem tér ki a találkozás elől. José mindent újra akar kezdeni. Carmen azonban nem ismer visszautat, még ha az életével kell is fizetnie elhatározásáért. Mivel Carmen semmilyen kérésnek nem enged, Josénak nem marad más hátra, mint kést rántani. Miközben Escamillo diadalmaskodik az arénában, José leszúrja imádott Carmenjét.
Carmen
helyszín
- Margitszigeti Szabadtéri Színpad
Georges Bizet:
Carmen
A végzetes szenvedélyek operája.
opera négy felvonásban, két részben – francia nyelven, magyar felirattal BEMUTATÓ
2014. július 4. és 6. (péntek, vasárnap) 20 óra
Margitszigeti Szabadtéri Színpad (3 óra, egy szünettel)
A Magyar Állami Operaház és a Szabad Tér Színház közös produkciója.
Don José: Kiss B. Atilla Escamillo: Kálmándi Mihály Remendado: Mukk József Dancairo: Bátki Fazekas Zoltán Zuniga: Gábor Géza Morales: Haja Zsolt Carmen: Rinat Shaham Micaela: Létay Kiss Gabriella Frasquita: Cecília Lloyd Mercedes: Várhelyi Éva Közreműködik: a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara, a Magyar Állami Operaház Énekkara és Gyermekkara Szövegíró: Prosper Mérimée elbeszélése nyomán Meilhac és Halévy Magyar nyelvű feliratok: Kenesey Judit Koreográfus: Venekei Marianna Díszlettervező: Székely László Jelmeztervező: Pilinyi Márta Karigazgató: Strausz Kálmán A gyermekkar vezetője: Gupcsó Gyöngyvér Rendezőasszisztens: Lázár Katalin Karmester: Kesselyák Gergely Rendező: Oberfrank Pál Bemutató előadás a Szabad Tér Színház és a Magyar Állami Operaház együttműködésével.
RINAT SHAHAM mezzoszoprán
Az izraeli születésű Rinat Shaham mezzoszoprán az egész világon sikereket ért el opera- és koncertelőadásaival. Az egyik legkiválóbb, nemzetközileg elismert mai előadója Bizet Carmenjének, amelyet 2004-ben a Glyndebourne Fesztiválon énekelt először. Fellépett már többek között Bécsben, Münchenben, Stuttgartban, Kölnben, Baden Badenben, Lisszabonban, Torontóban, Vancouverben, Montrealban, Tel Avivban, Hong Kongban, és számos egyesült államokbeli operaházban. Brazíliában 2014 tavaszán debütált Carmenként, de ugyanebben a szerepben van fent a Hamburgi operaház színlapján is.
A haifai születésű Rinat Shaham zeneművészeti tanulmányait az egyesült államokbeli Curtis Intézetben végezte. Még diákként kapott meghívást első profi operai szerepére, amelyben a philadelphiai operatársulattal Zerlinát énekelte, majd ugyanebben a szerepben fellépett a New York City Operában és Pittsburgh-ben is. A Carmen mellett számos korszak különböző stílusú operai szerepeit énekelte. Európai operaénekesi pályafutását Purcell Dido és Aeneasának Didójaként kezdte az Aix-en-Provence-i Fesztiválon. Massenet Hamupipőkéjének címszerepét énekelte Brüsszelben, Melisand-ét a Pelléas és Mélisand-ban Michael Gielen vezénylete alatt Berlinben, Rosinát A sevillai borbélyban a Tokiói Nemzeti Színházban és a velencei Teatro la Fenicében. Poulenc A karmeliták párbeszédei művének Blanche-aként először a New York City Operában, a Werther Charlotte-ja ként először Philadelphiában lépett fel. Gyakran énekelte Dorabella szerepét a Cosi Fan Tuttéban, első ízben Jonathan Miller rendezésében Robert Spano vezénylete alatt a Brooklyn Academy of Musicban, majd a párizsi Théâtre des Champs-Élysées-ben történt fellépése során, illetve a Glyndebourne Fesztiválon. 2014-ben alakítja először Donna Elvira figuráját a Don Giovanniban Brüsszelben.
Rinat Shaham sikeres zenekari szólóénekes és recitativo előadó is, együtt dolgozott napjaink legkiválóbb karmesterei közül többek között Simon Rattlelel, André Previnnel, Christoph Eschenbachhal, Leonard Slatkinnal, William Christievel, David Robertsonnal. A Los Angeles-i Filharmonikusokkal először A gyermek és a varázslatcímszerepében lépett színre 2000-ben Sir Simon Rattle vezénylete alatt. A Londoni Szimfonikus Zenekarral ugyanebben a szerepben lépett fel André Previn vezénylete alatt; az előadásról a Deutsche Grammophon készített felvételt. A New York-i Filharmonikusokkal 2001-ben Leonard Slatkin vezényletével lépett fel a Jeremiás szimfóniában, majd ugyanebben a műben Ravinia Fesztiválon, Christoph Eschenbachhal és az Izraeli Szimfonikusokkal David Robertson vezénylete alatt. Ezt a szerepét a San Francisco-i és a Chicago-i Szimfonikusokkal is énekelte. Rinat Shaham 2001-ben fellépett Párizsban a William Christie vezette Les Arts Florissants-nal és a párizsi Théâtre des Champs-Élysées-ben További koncertek kapcsán később visszatért Párizsba, majd európai koncertturnéra indult, amely során többek között a bécsi Musikvereinban és a londoni Barbican Hallban is fellépett. Simon Rattlelel számos mű kapcsán dolgozott együtt; a Philadelphia Orchestrával és a Berlini Filharmonikusokkal a Salzburgi Fesztiválon Ravel Seherezádéjában, a Felvilágosodás Korának Zenekarával a londoni Barbicanben, Bécsben és Brüsszelben Haydn Harmonia-miséjében és Berlinben a Berlini Filharmonikusokkal Stravinsky Les Noces művében és Haydn Harmonia-miséjében. Bernstein Jeremiás szimfóniájában a Chistoph Eschenbach vezette Philadelphia Zenekarral és az Orchestre de Paris-val, továbbá Bach Magnificatjával Drezdában. Az Izraeli Szimfonikusokkal Rossini Stabat Materjében szerepelt.
Hangfelvétel is készült vele Lully operák részleteiből William Christie vezényletével az Erato számára, valamint szóló CD Gershwin és Purcell műveiből a “Fuoco e Cenere” zenekarral az ATMA számára. Első filmes sikerét a „jazzénekes” szerepében aratta Harvey Keitellel Szabó István Szembesítés című filmjében. Az Ausztrál Operában rögzített Carmen alakítását nemrégiben adták ki DVD-n.
{tab=cselekmény}
I. felvonás
A sevillai dohánygyár közelében unatkozó katonák figyelik az utca életét, mígnem feltűnik Micaela, aki egy tizedest, Don Josét keresi. Ő azonban csak a következő őrséggel érkezik majd. Az őrségváltást az utcagyerekek csapata kíséri, akik kifigurázzák a katonai ceremóniát. A munkásnők kiözönlenek a dohánygyárból. A gyülevész fiatalok és a katonák mind Carment, a szép cigánylányt várják, akinek a szerelmére áhítoznak. Carmen is megjelenik, de ma nem adja szerelmét senkinek, mondja. A Habanerában Carmen az állhatatlan, megőrizhetetlen szerelem hatalmáról énekel, majd a mindvégig közömbös Don José arcába egy szál virágot dob. Josét felkavarja ez a közeledés, de hamarosan megérkezik Micaela, aki levelet és anyai csókot hoz neki hazulról. Együtt emlékeznek kis falujukra, és José elhatározza: feleségül veszi Micaelát. A munkáslányok kirohannak a térre: a gyárban kitört csetepatéban Carmen késsel megsebesített egy másik lányt. José vezeti ki Carment a gyárból. Zuniga, az őrségvezető hadnagy ki akarja hallgatni Carment az esetről, ő azonban válasz helyett csak egy dalt dúdol. Carmen, akit Josénak börtönbe kellene kísérnie, a Seguidillával elcsavarja a férfi fejét. Találkát ígér neki, ha a férfi szökni engedi, az pedig nem tud neki ellenállni.
II. felvonás
Lillas Pastia városszéli kocsmájában katonák és cigánylányok mulatnak együtt, köztük Carmen is, aki most tudja meg, hogy Don José aznap szabadul a miatta kirótt büntetéséből. Escamillo, a híres torreádor érkezik. Mindenki együtt ünnepli őt, mint hőst, majd a katonák távoznak. Carmen csempésztársai osonnak be, akik rá akarják beszélni a lányokat, kísérjék el őket a csempészútjukon. Carmen társnői ráállnak, azonban Carmen nem, mert ő szerelmes. A háttérben felhangzik az érkező Don José éneke. A csempészek megértik: Carmen rá vár. Carmen törleszteni akarja tartozását: táncol, és énekel Josénak. Felhangzik a takarodó, José menni készül. Carmen szemére veti, hogy szerelme ily gyenge iránta. José válaszul a Virágáriában elmondja, hogy a Carmen dobta virág volt a börtönben egyetlen reménysége. Carmen csak akkor hinne neki, ha José elhagyná a helyőrséget, és vele együtt a hegyekbe szökne. José ellenáll, inkább szakít Carmennel. Váratlanul visszaérkezik Zuniga, aki el akarja kergetni Josét. José kardot ránt, az elrejtőzött csempészek lefogják a hadnagyot, s ezután José kénytelen a csempészekkel tartani.
III. felvonás
A csempészek megérkeznek egy elhagyott hegyvidékre, ahol lepihennek. Carmen szerelme Don José iránt már múlóban van. Frasquita és Mercedes, Carmen társnői kártyát vetnek, de míg a jövő nekik csupa jót ígér, Carmennek a halált jósolja. A lányok a csempészekkel együtt elindulnak, hogy elvonják a vámőrök figyelmét. Micaela érkezik. A bátor lány vissza akarja vezetni Josét a becsületes életbe, érte akár Carmennel is szembeszállna. Az őrt álló José egy idegenre lő, aki nem más, mint Escamillo. A torreádort Carmen iránti szerelme vonzotta ide, s amikor ez kiderül, a vetélytársak megverekszenek egymással. A vesztes helyzetbe került Escamillót Carmen és a csempészek érkezése menti meg. Hálából meghív mindenkit és különösképpen Carment a következő viadalára. Az indulni készülő csempészek felfedezik az elrejtőzött Micaelát, aki hazahívja Josét. Carmen szívesen engedné is, José azonban ellenáll. Mikor azonban megtudja, hogy anyja halálán van, mégis indulni készül.
IV. felvonás
Sevillában bikaviadalra gyülekezik a tömeg. Carmen Escamillóval érkezik, s hiába figyelmeztetik, hogy Don José a közelben bújkál, nem tér ki a találkozás elől. José mindent újra akar kezdeni. Carmen azonban nem ismer visszautat, még ha az életével kell is fizetnie elhatározásáért. Mivel Carmen semmilyen kérésnek nem enged, Josénak nem marad más hátra, mint kést rántani. Miközben Escamillo diadalmaskodik az arénában, José leszúrja imádott Carmenjét.
Filmzene a világ körül
helyszín
- Margitszigeti Szabadtéri Színpad
Filmzene a világ körül
Határ a csillagos ég.
filmzene koncert-show
BEMUTATÓ
AZ ESŐNAPON TARTJUK MEG!
2014. július 12. (szombat) 20:00
Margitszigeti Szabadtéri Színpad
(2 és fél óra, egy szünettel)
A tavalyi James Bond 60 koncert sikere után Nic Raine karmester és a Budapest Symphony Orchestra ismét egy szenzációs filmzenei koncert-show-val tér vissza, amelyben a slágereket idén is külön erre az alkalomra készült videóösszeállítások kísérik.
Ezúttal egy olyan világkörüli turnéra invitáljuk a közönséget, ahol minden nagyobb földrajzi egységhez egy-egy ismerős filmzenei téma társul. Körberepüljük a földet Indiana Jones-szal, ellátogatunk Japánba, Ausztráliába és Afrikába John Barry zenéivel, Maurice Jarre Oroszországba és Arábiába vezet bennünket, bejárjuk Rómát és Szicíliát Nino Rota melódiáival, Hans Zimmer pedig Madagaszkárra, Párizsba vagy akár az USA déli államaiba repít bennünket. A határ szó szerint a csillagos ég.
A koncerten megemlékezünk a háromszoros Oscar-díjas Rózsa Miklósról is, aki negyven éve éppen a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon tartotta élete egyetlen magyarországi koncertjét.
Szólisták: Veres Mónika Nika, Gájer Bálint
Közreműködik: a Budapest Symphony Orchestra
Vezényel: Nic Raine
Ötlet, rendezés: Hubai Gergely
Producer: Bán Teodóra, Szabad Tér Színház
I. rész
Universal fanfár – Jerry Goldsmith
Indiana Jones: “Indiana Jones Theme” – John Williams
Csak kétszer élsz: “You Only Live Twice” – John Barry
Tigris és sárkány: “Suite” – Tan Dun
Vándorrege: “Main Theme” – John Barry
Híd a Kwai folyón: “Colonel Bogey March” – F. J. Ricketts
Karavánok: “Caravan Song” – Mike Batt
Doktor Zsivágó: “Lara’s Theme” – Maurice Jarre
Arábiai Lawrence: “Desert Theme” – Maurice Jarre
Exodus: “Overture” – Ernest Gold
Szabadnak született: “Born Free” – John Barry
Távol Afrikától: “Suite” – John Barry
Madagaszkár: “Suite” – Hans Zimmer
Casablanca: “Main Theme / As Time Goes By” – Max Steiner / Herman Hupfeld
Nagy Sándor: “Across the Mountains” – Vangelis
II. rész
El Cid: “Overture” – Miklós Rózsa
Az olasz meló: “On Days Like These” – Quincy Jones
Az édes élet: “La Dolce Vita” – Nino Rota
A keresztapa: “The Godfather Theme” – Nino Rota
A Da Vinci kód: “Chevaliers de Sangreal” – Hans Zimmer
Evita: “Don’t Cry For Me Argentina” – Andrew Lloyd Webber
Egy marék dinamit: “Giú la testa” – Ennio Morricone
Szenvedélyek viharában: “Suite” – James Horner
A szarvasvadász: “He Was Beautiful” – Stanley Myers
Miss Daisy sofőrje: “End Credits” – Hans Zimmer
New York, New York: “New York, New York” – John Kander
Csillagember: “Finale” – Jack Nitzsche
RÁADÁS
Titanic: “My Heart Will Go On” – James Horner
Meglepetés ráadás
Lajkó Félix: Szimfonik
helyszín
- Margitszigeti Szabadtéri Színpad
Lajkó Félix:
Szimfonik
világzenei koncert-show
2014. július 13. vasárnap 20:00
Margitszigeti Szabadtéri Színpad
(2 óra, 1 szünettel)
A vajdasági születésű Lajkó Félix, az „ördög hegedűse“, a „Vajdaság Paganinije” idén ünnepli 40. születésnapját. A citerán, hegedűn és zongorán játszó világzenei virtuóz ebből az alkalomból különleges koncertre készül a Margitszigeten a Budafoki Dohnányi Szimfonikus Zenekarral.
Lajkó két évtizeddel ezelőtt érkezett Budapestre egy kölcsönkért hegedűvel, ahol a Dresch Quartett tagja lett. Jancsó Miklós „fedezte fel“, aki 1997-ben forgatta róla a Játssz, Félix, játssz! című portréfilmet. Számos ismert zenésszel muzsikált együtt: Szabados György, Borisz Kovacs, a francia Noir Désir zenekar, Alexander Balanescu, Boban Markovics. Számos lemeze jelent meg, színházi és filmzenéket komponál, és szerepelt Mundruczó Kornél Delta című fődíjas filmjében. Jelenleg Palicson él, ingázik lakóhelye és Budapest között, egyformán képviselve és összekötve az anyaországot és a Vajdaságot.
Lajkó kivételes tehetségű és érzékenységű előadó, aki „megszállott“ átéléssel kalauzolja hallgatóságát a zene szenvedélyekkel teli világában. A maga útját járja, stílusa besorolhatatlan. Mindegy, milyen hangszeren, hegedűn, citerán, fütyülve vagy belebúgva a mikrofonba, mindegy milyen forrásból, népzenéből, klasszikusokból, bluesból, jazzből táplálkozva, magán átszűrve, szabadon improvizálva elénk rakja a tiszta muzsikát a túlpartról.
A Szimfonik koncerten a Budafoki Dohnányi Szimfonikus Zenekarral közösen életre hívott Lajkó Szimfóniát adja elő, amelyben kiteljesednek és megsokszorozódnak a zenei dimenziók, egyedivé és felejthetetlenné téve az estét. Vezényel: Hollerung Gábor.
Lajkó, aki hegedűjátékával elbűvölte már Tokió, Amsterdam, Berlin, Pozsony, Prága, Budapest, Brassó, Belgrád, Szarajevó, Ljubljana, Frankfurt, Lyon, Bordeaux, Velence, Verona, Edinburgh, London, Tallinn, Bécs, New York zeneértő közönségét, először lép fel a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon.
Csárdás
Uszály
Bokorból
Szökött ősz
Kérés
Király
(szünet)
Lajkó Félix és együttese – Blasnyó Antal – brácsa, Kurina Ferenc – bőgő, Kurina Mihály – cimbalom
Madárnak
Mező
Végtelen
Selyem
Szóló & Vigadó
Ráadás:
El cavillo
MY FAIR LADY
helyszín
- Margitszigeti Szabadtéri Színpad
George Bernard Shaw – Alan Jay Lerner – Frederick Loewe:
MY FAIR LADY
A megrögzött agglegény és a szegény virágáruslány mulatságos szerelmi története.
szabadtéri musical bemutató
2014. július 18. és 20. (péntek, vasárnap) 20 óra
Margitszigeti Szabadtéri Színpad
A székesfehérvári Vörösmarty Színház előadása.
(3 óra, 1 szünettel)
Eliza Doolittle, a rikácsoló virágáruslány és Henry Higgins, a kellemetlen modorú fonetikaprofesszor Londonban botlanak egymásba. A mások beszélgetését folyamatosan jegyzetelő nyelvész kisebb szóváltásba kerül a lánnyal rémes kiejtése miatt. Mérgében könnyelmű kijelentést tesz: ha Eliza elsajátítaná a helyes beszédet, hat hónap alatt hercegnőt faragna belőle.
A zene ott kezdődik, ahol a szó hatalma véget ér. A My Fair Lady világsikerének egyik titka a jó zene. A musical slágerei a főhősnő, Eliza vágyairól árulkodnak, a történet a vágy teremtőerejéről szól.
A musical ősének tartott darab 1952-ben indult útjára New York-ból, majd a Broadway-siker után a mozivásznat is meghódította: 1964-ben George Cukor többszörös Oscar-díjas filmjének címszerepét Audrey Hepburn alakította.
„A tökéletes musicalt” – ahogy a kritika George Bernard Shaw híres darabját, a Pygmaliont nevezte – Szikora János állítja színre Radnay Csilla és Hirtling István főszereplésével a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon.
Szövegét és verseit írta: Alan Jay Lerner
Zenéjét szerezte: Frederick Loewe
George Bernard Shaw színművéből és Gabriel Pascal Pygmalion c. filmjéből adaptálva
Az eredeti produkciót rendezte: Moss Hart
Fordította: Ungvári Tamás
Versek: G. Dénes György
Henry Higgins: Hirtling István
Eliza Doolittle: Radnay Csilla
Mrs. Higgins: Almási Éva m.v.
Pickering ezredes: Egyed Attila
Mrs. Pierce: Sztárek Andrea m.v.
Alfred P. Doolittle: Kozáry Ferenc
Freddy Eynsford-Hill: Keller János
Mrs. Eynsford-Hill: Dankó Erika
Harry: Juhász Illés
Jammie: Habóczki Máté
Urak, hölgyek, inasok, szobalányok, báli közönség:
Bágyi Dávid, Baksa András, Jeney Ágnes, Fóris Gergely, Molnár Adrienn, Kondász Renáta, Orsovai Renáta, Stirbu Viktória, Szebik Attila, Zemlényi Katica, Varga Andrea
Tánckar:
Bartha László, Gál Gergely, Horváth Bernadett, Kertész Júlia, Krizsai Dávid, Rovó Tamás, Szirmai Irén, Vida Emőke
Zenei vezető, karmester: Kerényi Gábor
Közreműködik a Vörösmarty Színház zenekara.
Díszlettervező: Csík György
Jelmeztervező: Zeke Edit
Dramaturg: Kádár-Dombi Katalin
Koreográfus: Zachár Lóránd
Koreográfus asszisztens: Rovó Tamás
Korrepetitor: Réti Anikó
Ügyelő: Kalmár Johanna
Súgó: Palla Szabina
Rendezőasszisztens: Németh Mariann
Rendező: Szikora János
A My Fair Lady című musicalt a Tams-Witmark Music Library Inc. céggel kötött szerződés alapján mutatjuk be.
{tab=cselekmény}
Eliza Doolittle, a szegény, rossz modorú virágáruslány a színház előtt árulja portékáját. Itt találkozik vele a felső tízezerbe tartozó nyelvészprofesszor, Henry Higgins. Szóváltásba keveredik a lánnyal rémes kiejtése miatt, akit a színházból távozó, mindig úriember Pickering ezredes véd meg. Kiderül, hogy amatőr nyelvész, aki hallomásból ismeri Higginst. Összebarátkoznak, és a professzor felajánlja neki, hogy költözzön hozzá, segítsen a nyelvészeti kutatásaiban.
Vitába keverednek a születés és a neveltetés kérdésében, végül fogadást kötnek: Higgins megpróbál a szörnyű, cockney kiejtéssel beszélő, műveletlen, alsóosztálybeli Elizából tökéletes angolsággal beszélő Miss Doolittle-t faragni, aki bármilyen úri társaságban megállja a helyét.
A lány kis gondolkodás után elfogadja az ajánlatot, hiszen így teljesülhet a vágya: virágbolti eladó lehet belőle. Elbúcsúzik apjától, beköltözik Higgins házába és megkezdődik a nyelvtanulás. A professzor emberségesen bánik Elizával, de csupán a fogadás tárgyát látja benne, a lány érzéseivel nem törődik.
Néhány hónap elteltével Elizát külföldi rokonként mutatják be az előkelő, ascoti lóversenyen, ahol megismerkedik egy Freddy nevű úriemberrel. A lány kiejtése tökéletes, ám mentorai megfeledkeztek arról, hogy azt is megtanítsák neki, milyen témákról illik beszélni. Eliza kevésbé szalonképes szavakkal buzdítja az egyik lovat, az úri közönségnek pedig kocsmatöltelék apjáról mesél.
Higgins és Pickering újabb fogadást kötnek, hogy tökéletes úrinővé nevelik Elizát, aki a királynő fogadásán is kiállja a próbát.
II. felvonás
A „sikeres vizsga” után a két nyelvész önmagát ünnepli, Eliza erőfeszítéseiről még csak említést sem tesznek. Higginsnek az sem tűnik fel, hogy az időközben nővé cseperedett lány mennyire vonzódik hozzá. Eliza nem tudja, mit kezdjen magával. A professzor azt javasolja, menjen vissza virágot árulni, tökéletes kiejtésével és modorával még jó férjet is foghat magának. Eliza erre azt válaszolja, hogy már nem csak a virágokat, de önmagát is el kell adnia. Higgins bevallja, hogy megrögzött agglegényként képtelen kinyilvánítani az érzéseit.
Eliza a professzor anyjához menekül. Amikor Higgins meglátogatja, elmondja neki, hogy a lóversenyen megismert Freddy hónapok óta ostromolja. Csúnya vita keveredik közöttük, a lány úgy dönt, hazaköltözik apjához.
Higgins rájön, hogy bár eleinte csak a fogadás miatt foglalkozott a lánnyal, beleszeretett. Eliza is így érez, ám mivel kikosarazták, Freddy-t választja. A szerelmesek végül mégis egymási lesznek.
Csemer Boglárka BOGGIE
helyszín
- Margitszigeti Víztorony
Csemer Boglárka BOGGIE
Jazzy Tower-koncert
2014. július 19. szombat 20:00
Margitszigeti Víztorony
(2 óra, egy szünettel)
Csemer Boglárka, BOGGIE, fiatal dalszerző és énekesnő kisgyermek korától az éneklés és a zene megszállottja. Komolyzenei tanulmányai után a Kőbányai Jazz Stúdió ének szakán tanult. Ezután találkozott azóta állandósult zongoristájával és szerzőtársával, Sebestyén Áronnal, akivel egyik első közös szerzeményüket, a Japánkert című dalt a Magyar Jazzszövetség különdíjjal jutalmazta.
Boggie már több éve zsűritag volt a budapesti Francia Intézet Chanson-versenyén, amikor 2013 áprilisában megjelent első, háromnyelvű albuma. A kizárólag saját szerzeményekből álló lemez a Tom-Tom Records gondozásában látott napvilágot, majd a Mahasz eladási lista 4. helyéig kúszott, és a 3. helyen indított az amerikai Billboard magazin jazz album listáján, illetve ugyanott 17. a világzenei albumok között.
Boggie fellépett többek között a Sziget Fesztiválon, a Budapest Music Centerben, a párizsi Jazz Sur Seine fesztiválon, Frankfurtban, Amszterdamban és Bécsben.
2013 decemberében készült el első videóklipje, Parfüm/Nouveau Parfum címmel, amely meghozta számára a világhírnevet. A francia és a magyar nyelvű verzió egyaránt hatalmas népszerűségre tett szert, több mint 10 millió ember volt kíváncsi rá alig néhány hét leforgása alatt. Készített vele interjút a német RTL, a Good Morning Amerika, jelent meg róla cikk az ELLE francia kiadásában, valamint több száz hazai és nemzetközi hírportálon.
A RETÚR hajójegyet a belépő tartalmazza!
MY FAIR LADY
helyszín
- Margitszigeti Szabadtéri Színpad
George Bernard Shaw – Alan Jay Lerner – Frederick Loewe:
MY FAIR LADY
A megrögzött agglegény és a szegény virágáruslány mulatságos szerelmi története.
szabadtéri musical bemutató
2014. július 20. vasárnap 20 óra
Margitszigeti Szabadtéri Színpad
A székesfehérvári Vörösmarty Színház előadása.
(3 óra, 1 szünettel)
Eliza Doolittle, a rikácsoló virágáruslány és Henry Higgins, a kellemetlen modorú fonetikaprofesszor Londonban botlanak egymásba. A mások beszélgetését folyamatosan jegyzetelő nyelvész kisebb szóváltásba kerül a lánnyal rémes kiejtése miatt. Mérgében könnyelmű kijelentést tesz: ha Eliza elsajátítaná a helyes beszédet, hat hónap alatt hercegnőt faragna belőle.
A zene ott kezdődik, ahol a szó hatalma véget ér. A My Fair Lady világsikerének egyik titka a jó zene. A musical slágerei a főhősnő, Eliza vágyairól árulkodnak, a történet a vágy teremtőerejéről szól.
A musical ősének tartott darab 1952-ben indult útjára New York-ból, majd a Broadway-siker után a mozivásznat is meghódította: 1964-ben George Cukor többszörös Oscar-díjas filmjének címszerepét Audrey Hepburn alakította.
„A tökéletes musicalt” – ahogy a kritika George Bernard Shaw híres darabját, a Pygmaliont nevezte – Szikora János állítja színre Radnay Csilla és Hirtling István főszereplésével a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon.
Szövegét és verseit írta: Alan Jay Lerner
Zenéjét szerezte: Frederick Loewe
George Bernard Shaw színművéből és Gabriel Pascal Pygmalion c. filmjéből adaptálva
Az eredeti produkciót rendezte: Moss Hart
Fordította: Ungvári Tamás
Versek: G. Dénes György
Henry Higgins: Hirtling István
Eliza Doolittle: Radnay Csilla
Mrs. Higgins: Almási Éva m.v.
Pickering ezredes: Egyed Attila
Mrs. Pierce: Sztárek Andrea m.v.
Alfred P. Doolittle: Kozáry Ferenc
Freddy Eynsford-Hill: Keller János
Mrs. Eynsford-Hill: Dankó Erika
Harry: Juhász Illés
Jammie: Habóczki Máté
Urak, hölgyek, inasok, szobalányok, báli közönség:
Bágyi Dávid, Baksa András, Jeney Ágnes, Fóris Gergely, Molnár Adrienn, Kondász Renáta, Orsovai Renáta, Stirbu Viktória, Szebik Attila, Zemlényi Katica, Varga Andrea
Tánckar:
Bartha László, Gál Gergely, Horváth Bernadett, Kertész Júlia, Krizsai Dávid, Rovó Tamás, Szirmai Irén, Vida Emőke
Zenei vezető, karmester: Kerényi Gábor
Közreműködik a Vörösmarty Színház zenekara.
Díszlettervező: Csík György
Jelmeztervező: Zeke Edit
Dramaturg: Kádár-Dombi Katalin
Koreográfus: Zachár Lóránd
Koreográfus asszisztens: Rovó Tamás
Korrepetitor: Réti Anikó
Ügyelő: Kalmár Johanna
Súgó: Palla Szabina
Rendezőasszisztens: Németh Mariann
Rendező: Szikora János
A My Fair Lady című musicalt a Tams-Witmark Music Library Inc. céggel kötött szerződés alapján mutatjuk be.
I. felvonás
Eliza Doolittle, a szegény, rossz modorú virágáruslány a színház előtt árulja portékáját. Itt találkozik vele a felső tízezerbe tartozó nyelvészprofesszor, Henry Higgins. Szóváltásba keveredik a lánnyal rémes kiejtése miatt, akit a színházból távozó, mindig úriember Pickering ezredes véd meg. Kiderül, hogy amatőr nyelvész, aki hallomásból ismeri Higginst. Összebarátkoznak, és a professzor felajánlja neki, hogy költözzön hozzá, segítsen a nyelvészeti kutatásaiban.
Vitába keverednek a születés és a neveltetés kérdésében, végül fogadást kötnek: Higgins megpróbál a szörnyű, cockney kiejtéssel beszélő, műveletlen, alsóosztálybeli Elizából tökéletes angolsággal beszélő Miss Doolittle-t faragni, aki bármilyen úri társaságban megállja a helyét.
A lány kis gondolkodás után elfogadja az ajánlatot, hiszen így teljesülhet a vágya: virágbolti eladó lehet belőle. Elbúcsúzik apjától, beköltözik Higgins házába és megkezdődik a nyelvtanulás. A professzor emberségesen bánik Elizával, de csupán a fogadás tárgyát látja benne, a lány érzéseivel nem törődik.
Néhány hónap elteltével Elizát külföldi rokonként mutatják be az előkelő, ascoti lóversenyen, ahol megismerkedik egy Freddy nevű úriemberrel. A lány kiejtése tökéletes, ám mentorai megfeledkeztek arról, hogy azt is megtanítsák neki, milyen témákról illik beszélni. Eliza kevésbé szalonképes szavakkal buzdítja az egyik lovat, az úri közönségnek pedig kocsmatöltelék apjáról mesél.
Higgins és Pickering újabb fogadást kötnek, hogy tökéletes úrinővé nevelik Elizát, aki a királynő fogadásán is kiállja a próbát.
II. felvonás
A „sikeres vizsga” után a két nyelvész önmagát ünnepli, Eliza erőfeszítéseiről még csak említést sem tesznek. Higginsnek az sem tűnik fel, hogy az időközben nővé cseperedett lány mennyire vonzódik hozzá. Eliza nem tudja, mit kezdjen magával. A professzor azt javasolja, menjen vissza virágot árulni, tökéletes kiejtésével és modorával még jó férjet is foghat magának. Eliza erre azt válaszolja, hogy már nem csak a virágokat, de önmagát is el kell adnia. Higgins bevallja, hogy megrögzött agglegényként képtelen kinyilvánítani az érzéseit.
Eliza a professzor anyjához menekül. Amikor Higgins meglátogatja, elmondja neki, hogy a lóversenyen megismert Freddy hónapok óta ostromolja. Csúnya vita keveredik közöttük, a lány úgy dönt, hazaköltözik apjához.
Higgins rájön, hogy bár eleinte csak a fogadás miatt foglalkozott a lánnyal, beleszeretett. Eliza is így érez, ám mivel kikosarazták, Freddy-t választja. A szerelmesek végül mégis egymási lesznek.
ORQUESTA BUENA VISTA SOCIAL CLUB® „ADIOS TOUR”
helyszín
- Margitszigeti Szabadtéri Színpad
ORQUESTA BUENA VISTA SOCIAL CLUB®
„ADIOS TOUR”
világzenei búcsúkoncert
2014. július 26. szombat 20:00
Margitszigeti Szabadtéri Színpad
(2 óra, szünet nélkül)
A zenekar meseszerű története a Castro előtti időkre nyúlik vissza, amikor a Buena Vista és a hozzá hasonló, főleg feketéket tömörítő klubok jellemezték a társadalmi életet. A nosztalgikus, idilli életérzés megtestesülései voltak, a nagy beszélgetések, kártyapartik, szivarsodrások és az autentikus kubai muzsika szigetei.
Tizenhat évi nemzetközi színpadi szereplés, több tíz millió eladott lemez, számos díj, siker és csillogás után a zenekar bejelentette a visszavonulását. A legendás zenészveteránok, leszármazottjaik és neves muzsikusok utoljára kerekednek fel, hogy elbúcsúzzanak a közönségtől.
A 2014-es Adios Tour búcsúturné Franciaországból indul, Dél-Afrikában és Amerikában folytatódik, majd 2015-ben egy egész Kubát átszelő koncertsorozatot követően Havannában ér véget. Magyarországra Csehország, Hollandia, Bulgária és Románia után érkeznek, ahol egyedül a Margitszigeten, a tavalyi nagy sikerű koncert helyszínen lépnek fel újra, utolsó alkalommal.
Omara Portuondo (ének)
Manuel ’Guajiro’ Mirabal (trombita)
Jesús ’Aguaje’ Ramos (zenei igazgató, harsona, ének)
Barbaríto Torres (lant)
Eliades Ochoa (gitár és ének)
Aida
helyszín
- Margitszigeti Szabadtéri Színpad
Giuseppe Verdi:
Aida
Egy titkos szerelem története.
opera négy felvonásban, két részben, olasz nyelven, magyar felirattal
SZABADTÉRI BEMUTATÓ
2014. augusztus 1. és 3. (péntek, vasárnap) 20 óra
Margitszigeti Szabadtéri Színpad
A Magyar Állami Operaház előadása.
(3 óra 20 perc, 1 szünettel)
Verdi egyik legismertebb operája szenvedéllyel átszőtt szerelmi történet a rabszolgasorsba vetett etióp királylány és a menyegzőjére készülő egyiptomi hadvezér tragikus sorsáról. A szerelmi háromszög és a hatalmi játszmák között vergődő Aida és Radames szívszorító meséjében a szerelmesek lemondanak látszólagos szabadságukról, és a halált választják az igaz érzésekért cserébe.
Verdi egzotikus környezetben játszódó, monumentális erejű zenedrámája, melyet a Kairói Operaház megnyitására írt, a népek megbékélését is hirdeti. A Margitszigeten a Magyar Állami Operaház művészeinek előadásában szabadtéri bemutatóként kerül színre a helyszín adottságaihoz alakított egyedi hangzás- és látványvilággal, külföldi sztárvendéggel a főszerepben. Az egyiptomi hadvezért Thiago Arancam brazil-olasz sztártenor alakítja, aki a fesztivál meghívására először mutatkozik be Magyarországon.
A fiatal énekes, akinek hangját Jose Curáéhoz hasonlítják, énekversenyek többszörös díjazottjaként lett a milánói Accademia Teatro alla Scala tagja és szólistája. 2007-ben Puccini Lidércek című operájában debütált, nemzetközi karrierje a 2008-as Operalia verseny után indult el, melyen három díjat is nyert, köztük a közönség díját. A világ számos operaházban szerepelt sikerrel (Washington, San Francisco, Szentpétervár, Varsó, München, Frankfurt, Torino, London, Berlin, Bécs, Buenos Aires, Rio, Róma, Dortmund, Stockholm, Párizs, Malajzia, Peking, moszkvai Bolsoj), legfőbb szerepei: a Don Jose (Carmen), Pinkerton (Pillangókisasszony), Cavaradossi (Tosca) és Radames (Aida).
Aida: Sümegi Eszter
Radames: Thiago Arancam
Rendező: Nagy Viktor
Szabadtéri bemutató előadás a Szabad Tér Színház és a Magyar Állami Operaház együttműködésével.
A király: Berczelly István
Amneris, a lánya: Wiedemann Bernadett
Aida: Sümegi Eszter
Radames: Thiago Arancam
Ramfis, főpap: Palerdi András
Amonasro: Kálmándi Mihály
Főpapnő: Schöck Atala
Hírhozó: Kiss Péter
Szólót táncolnak: Bedő Dorisz – Majoros Balázs / Pőcze Eszter – Sári Réka / Szakács Attila – Apáthy Bence
Közreműködik: Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara – az Opera együttese, a Budapesti Operakórus, a Magyar Nemzeti Balett és a Magyar Táncművészeti Főiskola hallgatói
Zeneszerző: Giuseppe Verdi
Szövegíró: Antonio Ghislanzoni
Magyar nyelvű feliratok: Romhányi Ágnes
Játékmester: Aczél András
Koreográfus: Fodor Antal
Díszlettervező: Csikós Attila
Jelmeztervező: Vágó Nelly
Karigazgató: Szabó Sipos Máté
Karmester: Dénes István
Rendező: Nagy Viktor
Szabadtéri bemutató előadás a Szabad Tér Színház és a Magyar Állami Operaház együttműködésével.
I. felvonás
Radames, a király kedvelt hadvezére Ramfis főpaptól értesül az ellenséges etióp hordák betöréséről. Egyetlen vágy tölti be lelkét, hogy őt állítsák a nagy istenek a betolakodókkal szembeszálló egyiptomi hadak élére. Élete nagy célja: küzdeni és győzni Aidáért, az etióp rabszolgalányért, akit imád, és aki viszontszereti őt. Ha mint diadalmas csaták hőse, dicsőségtől övezve tér haza, a király nem tagadhatja meg kérését, és bizonyosan megáldja Aidával kötendő frigyét. Amneris álmainak hőse is az ifjú hadvezér. A büszke királyleány gyanúja azonban már felébredt, és sejti, hogy vetélytársnője Aida. A király ünnepélyesen kihirdeti: Ízisz parancsára Radames áll a győzhetetlen egyiptomi hadak élére, hogy a hazát az ellenségtől megszabadítsa. Aida lelkét fájdalmas vívódás gyötri, hiszen atyja azért fogott fegyvert, hogy őt kiszabadítsa rabságából. Ha győz, Radamesnek kell vesznie, ha pedig szerelmese diadaláért imádkozik, atyja ellen vétkezik.
Phtá templomában Ramfis átnyújtja Radamesnek a szentelt kardot.
II. felvonás
Amneris bizonyosságot akar, ezért csapdát állít Aidának: előbb Radames haláláról beszél, azután látva Aida kétségbeesését, diadalittasan kiáltja: Radames él még. A rabszolganő ujjongása elárulja szívének titkát. Kint felharsannak a diadalmi trombiták, és Amneris indul, hogy mint a fáraó leánya, átnyújtsa a győzelem jelét a hős hadvezérnek.
A fáraóval az élen ujjongó tömeg fogadja a haza megmentőjét. Radames foglyai közt rabláncon hozzák Aida atyját is. Az etióp királynak sikerült kilétét eltitkolnia, leányát is inti, hogy ő se árulja el magát. A fáraó esküt tett, hogy a győzelmes hős bármely kívánságát teljesíti. Radames nagylelkűen az etióp hadifoglyok szabadon bocsátását kéri. Ramfis közbelépésére azonban Aida és atyja túszként továbbra is egyiptomi rabságban marad. A király, hálából a kivívott diadalért, a győztes hadvezérnek adja leánya, Amneris kezét; kettőjükre szálljon majd Egyiptom trónja.
III. felvonás
Aida Radamest várja. Még nem tudja, hogy a hadvezér mit szándékozik közölni vele. Helyette azonban atyja lepi meg. Amonasro, felfedezve Aida titkát, szörnyű átokkal fenyegeti meg leányát, ha nem áll porba sújtott népe mellé. Az újabb etióp csapatok már készen állnak, hogy ismét Egyiptomra törjenek. Aidának meg kell tudnia Radamestől, hogy melyik utat nem szállták meg az egyiptomi seregek. Aida először kétségbeesetten tiltakozik, de végül megtörik és engedelmességet igér. Radames, a hazája iránti hűség és szerelme között ingadozva végül is elbukik. A kilesett titok birtokában Amonasro diadalmasan tör elő rejtekéből, hogy magával ragadja leányát és Radamesszel együtt elmeneküljön. Amneris és a főpap azonban az őröket szólítja, akik a szökevények után rohannak. Míg az etióp király leányával elmenekül, Radames önként adja át kardját Ramfisnak.
IV. felvonás
Amonasrót az üldözők megölték, Aida eltűnt, az áruló Radamesre pedig halál vár. Amneris még mindig szereti az egykori hadvezért és maga elé rendeli. Azt kívánja csak tőle, hogy mondjon le Aidáról. Õ akkor atyja elé járulva kegyelmet kér számára. Radames szemében azonban nincs már értéke a földi életnek. Szót sem ejt védelmére, egyetlen vágya: a sír. A papi bírák halálra ítélik a hazaárulót: elevenen fogják befalazni az Ízisz oltára alatti sziklasírba.
Radames felett bezárul sírjának boltozata. Aida, aki sejtette, hogy milyen sors vár szerelmesére, már korábban elrejtőzött a kripta mélyén. Itt várt reá, hogy lelkük együtt szálljon az örök hazába.
Forrás: Romhányi Ágnes (opera.hu)
THIAGO ARANCAM
TENOR
Thiago Arancam, az olasz-brazil lírai tenor a sao paulo-i “Municipal School of Music” városi zeneiskolában kezdte tanulmányait, majd a “Carlos Gomes” Zeneművészeti Egyetemen folytatta, ahol 2003-ban “Erudite Chant” minősítéssel végzett. Repertoárját Bruno Roccella irányításával készítette. Még csak 22 éves volt, mikor elnyerte a tekintélyes “Prêmio Revelação do V Concurso Internacional de Canto Erudito Bidu Sayao” nemzetközi énekversenyt.
Meghívást kapott a milánói “Teatro alla Scala”-ba a lírai énekesek akadémiájára, amelyet Leyla Gencer szopránénekes irányított. Itt 2007. június 27-én diplomázott. Ő az első brazil, akit felvettek erre a híres akadémiára, ahol jelenlegi énektanárát, Vincenzo Mannot megismerte. 2005. február 27-én debütált az Alla Scalaban egy koncerttel, majd több operában szerepelt az akadémiai évei alatt.
2006-ban a Friuli-Venezia-Giulia-i szimfonikus zenekarral énekelt Zarzuelákat és klasszikus spanyol dalokat, továbbá elnyerte Bolzanoban a feltörekvő lírai tehetségek “Premio Alto Adige – Talento emergente della lirica 2007/2008” tekintélyes díját.
2007 decemberében Puccini első “Lidércek” című operájában mutatkozott be, Roberto szerepében.
2008 -ban az Egyesült Arab Emírségekben turnézott az Alla Scala zenekarával és két koncerten szerepelt a Camerata Brazil zenekarral, Silvio Barbato vezényletével.
A 2008-as Operalián három díjat is kapott: a ZARZUELA-t, KÖZÖNSÉG díjat és MÁSODIK OPERA díját, majd rövidesen ezután a Carmenben Don José szerepében debütált a Washingtoni Nemzeti Operában Rudel karmester vezényletével.
2009-ben a Tosca Cavaradossi szerepét Frankfurtban, az Adriana Lecouvreur-ban Maurizio szerepét Torinóban, a Sanxay-i Fesztiválon (Franciaország) az Aidában Radames-t énekelte. Valenciában Pinkertont játszotta a Pillangókisasszonyban és koncertezett a londoni St. John’s-ban (Rosenblatt Recitals), valamint Kuala Lumpurban a Carmenből két koncertet adott, a Malajziai Filharmonikus Zenekarral.
2010-ben debütált a Nabucco-val Ismaele szerepében Palermóban, a Parasztbecsületben Turiddu volt Szentpéterváron, a Köpenyben Luigi Rigában, a Normában Pollione Sanxay-ben, a Cyrano de Bergerac-ban Christiant játszotta San Franciscóban, a Bajazzókban pedig Canio szerepével lépett színpadra Stockholmban Daniel Harding vezényletével, továbbá előadta a Toscát Las Palmas-ban és Carmen-t Varsóban is.
2011-ben kétszer is énekelte a Carment Moszkvában, a Bolsojban, majd Zürichben, Sanxay-ben és San Franciscóban. A Pillangókisasszonyt Washington DC-ben Placido Domingo vezényletével, a Toscát Philadelphiában, Frankfurtban, Berlinben, Rómában a Caracallában, valamint Rio de Janeiróban, ezen kívül Dortmundban adott egy koncertet.
2012-ben debütált a Manon Lescaut-val Philadelphiában, majd előadta ugyanezt Varsóban is. A Carment Bécsben és Berlinben énekelte, majd a Köpenyt Lyonban, a Toscát Hyogoban (Japán) és a Svéd Királyi Operában P.G. Morandi vezetésével, a Parasztbecsületet és a Köpenyt pedig Berwaldhallenben, Daniel Harding vezényletével.
2013-ben a Carmennel a müncheni Bajor Állami Operában debütált, a Teatro Colonban Buenos Airesben, a Los Angeles-i operában és Pekingben a Nemzeti Művészeti Előadóközpontban, valamint Drezdában a SemperOperben a Manon Lescaut új feldolgozásával. Ezt követően visszatért a moszkvai Bolsojba és ott is elénekelte a Carment, majd Sanxay-be a Pillangókissasszonnyal és a Stockholmi Királyi Operába a Turandottal debütált.
Ezután következik debütálása a Manon Lescaut-val a hamburgi Staatsoperben, a Toscával a berlini Staatsoperben, illetve Melbourne-ben, majd a Lidércekkel a párizsi Theatre des Champs-Elyséés-ben és Carmennel Sao Paulo-ban.
Aida
helyszín
- Margitszigeti Szabadtéri Színpad
Giuseppe Verdi:
Aida
Egy titkos szerelem története.
opera négy felvonásban, két részben, olasz nyelven, magyar felirattal
SZABADTÉRI BEMUTATÓ
2014. augusztus 1. és 3. (péntek, vasárnap) 20 óra
Margitszigeti Szabadtéri Színpad
A Magyar Állami Operaház előadása.
(3 óra 20 perc, 1 szünettel)
Verdi egyik legismertebb operája szenvedéllyel átszőtt szerelmi történet a rabszolgasorsba vetett etióp királylány és a menyegzőjére készülő egyiptomi hadvezér tragikus sorsáról. A szerelmi háromszög és a hatalmi játszmák között vergődő Aida és Radames szívszorító meséjében a szerelmesek lemondanak látszólagos szabadságukról, és a halált választják az igaz érzésekért cserébe.
Verdi egzotikus környezetben játszódó, monumentális erejű zenedrámája, melyet a Kairói Operaház megnyitására írt, a népek megbékélését is hirdeti. A Margitszigeten a Magyar Állami Operaház művészeinek előadásában szabadtéri bemutatóként kerül színre a helyszín adottságaihoz alakított egyedi hangzás- és látványvilággal, külföldi sztárvendéggel a főszerepben. Az egyiptomi hadvezért Thiago Arancam brazil-olasz sztártenor alakítja, aki a fesztivál meghívására először mutatkozik be Magyarországon.
A fiatal énekes, akinek hangját Jose Curáéhoz hasonlítják, énekversenyek többszörös díjazottjaként lett a milánói Accademia Teatro alla Scala tagja és szólistája. 2007-ben Puccini Lidércek című operájában debütált, nemzetközi karrierje a 2008-as Operalia verseny után indult el, melyen három díjat is nyert, köztük a közönség díját. A világ számos operaházban szerepelt sikerrel (Washington, San Francisco, Szentpétervár, Varsó, München, Frankfurt, Torino, London, Berlin, Bécs, Buenos Aires, Rio, Róma, Dortmund, Stockholm, Párizs, Malajzia, Peking, moszkvai Bolsoj), legfőbb szerepei: a Don Jose (Carmen), Pinkerton (Pillangókisasszony), Cavaradossi (Tosca) és Radames (Aida).
Aida: Sümegi Eszter
Radames: Thiago Arancam
Rendező: Nagy Viktor
Szabadtéri bemutató előadás a Szabad Tér Színház és a Magyar Állami Operaház együttműködésével.
A király: Berczelly István
Amneris, a lánya: Wiedemann Bernadett
Aida: Sümegi Eszter
Radames: Thiago Arancam
Ramfis, főpap: Palerdi András
Amonasro: Kálmándi Mihály
Főpapnő: Schöck Atala
Hírhozó: Kiss Péter
Szólót táncolnak: Bedő Dorisz – Majoros Balázs / Pőcze Eszter – Sári Réka / Szakács Attila – Apáthy Bence
Közreműködik: Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara – az Opera együttese, a Budapesti Operakórus, a Magyar Nemzeti Balett és a Magyar Táncművészeti Főiskola hallgatói
Zeneszerző: Giuseppe Verdi
Szövegíró: Antonio Ghislanzoni
Magyar nyelvű feliratok: Romhányi Ágnes
Játékmester: Aczél András
Koreográfus: Fodor Antal
Díszlettervező: Csikós Attila
Jelmeztervező: Vágó Nelly
Karigazgató: Szabó Sipos Máté
Karmester: Dénes István
Rendező: Nagy Viktor
Szabadtéri bemutató előadás a Szabad Tér Színház és a Magyar Állami Operaház együttműködésével.
I. felvonás
Radames, a király kedvelt hadvezére Ramfis főpaptól értesül az ellenséges etióp hordák betöréséről. Egyetlen vágy tölti be lelkét, hogy őt állítsák a nagy istenek a betolakodókkal szembeszálló egyiptomi hadak élére. Élete nagy célja: küzdeni és győzni Aidáért, az etióp rabszolgalányért, akit imád, és aki viszontszereti őt. Ha mint diadalmas csaták hőse, dicsőségtől övezve tér haza, a király nem tagadhatja meg kérését, és bizonyosan megáldja Aidával kötendő frigyét. Amneris álmainak hőse is az ifjú hadvezér. A büszke királyleány gyanúja azonban már felébredt, és sejti, hogy vetélytársnője Aida. A király ünnepélyesen kihirdeti: Ízisz parancsára Radames áll a győzhetetlen egyiptomi hadak élére, hogy a hazát az ellenségtől megszabadítsa. Aida lelkét fájdalmas vívódás gyötri, hiszen atyja azért fogott fegyvert, hogy őt kiszabadítsa rabságából. Ha győz, Radamesnek kell vesznie, ha pedig szerelmese diadaláért imádkozik, atyja ellen vétkezik.
Phtá templomában Ramfis átnyújtja Radamesnek a szentelt kardot.
II. felvonás
Amneris bizonyosságot akar, ezért csapdát állít Aidának: előbb Radames haláláról beszél, azután látva Aida kétségbeesését, diadalittasan kiáltja: Radames él még. A rabszolganő ujjongása elárulja szívének titkát. Kint felharsannak a diadalmi trombiták, és Amneris indul, hogy mint a fáraó leánya, átnyújtsa a győzelem jelét a hős hadvezérnek.
A fáraóval az élen ujjongó tömeg fogadja a haza megmentőjét. Radames foglyai közt rabláncon hozzák Aida atyját is. Az etióp királynak sikerült kilétét eltitkolnia, leányát is inti, hogy ő se árulja el magát. A fáraó esküt tett, hogy a győzelmes hős bármely kívánságát teljesíti. Radames nagylelkűen az etióp hadifoglyok szabadon bocsátását kéri. Ramfis közbelépésére azonban Aida és atyja túszként továbbra is egyiptomi rabságban marad. A király, hálából a kivívott diadalért, a győztes hadvezérnek adja leánya, Amneris kezét; kettőjükre szálljon majd Egyiptom trónja.
III. felvonás
Aida Radamest várja. Még nem tudja, hogy a hadvezér mit szándékozik közölni vele. Helyette azonban atyja lepi meg. Amonasro, felfedezve Aida titkát, szörnyű átokkal fenyegeti meg leányát, ha nem áll porba sújtott népe mellé. Az újabb etióp csapatok már készen állnak, hogy ismét Egyiptomra törjenek. Aidának meg kell tudnia Radamestől, hogy melyik utat nem szállták meg az egyiptomi seregek. Aida először kétségbeesetten tiltakozik, de végül megtörik és engedelmességet igér. Radames, a hazája iránti hűség és szerelme között ingadozva végül is elbukik. A kilesett titok birtokában Amonasro diadalmasan tör elő rejtekéből, hogy magával ragadja leányát és Radamesszel együtt elmeneküljön. Amneris és a főpap azonban az őröket szólítja, akik a szökevények után rohannak. Míg az etióp király leányával elmenekül, Radames önként adja át kardját Ramfisnak.
IV. felvonás
Amonasrót az üldözők megölték, Aida eltűnt, az áruló Radamesre pedig halál vár. Amneris még mindig szereti az egykori hadvezért és maga elé rendeli. Azt kívánja csak tőle, hogy mondjon le Aidáról. Õ akkor atyja elé járulva kegyelmet kér számára. Radames szemében azonban nincs már értéke a földi életnek. Szót sem ejt védelmére, egyetlen vágya: a sír. A papi bírák halálra ítélik a hazaárulót: elevenen fogják befalazni az Ízisz oltára alatti sziklasírba.
Radames felett bezárul sírjának boltozata. Aida, aki sejtette, hogy milyen sors vár szerelmesére, már korábban elrejtőzött a kripta mélyén. Itt várt reá, hogy lelkük együtt szálljon az örök hazába.
Forrás: Romhányi Ágnes (opera.hu)
THIAGO ARANCAM
TENOR
Thiago Arancam, az olasz-brazil lírai tenor a sao paulo-i “Municipal School of Music” városi zeneiskolában kezdte tanulmányait, majd a “Carlos Gomes” Zeneművészeti Egyetemen folytatta, ahol 2003-ban “Erudite Chant” minősítéssel végzett. Repertoárját Bruno Roccella irányításával készítette. Még csak 22 éves volt, mikor elnyerte a tekintélyes “Prêmio Revelação do V Concurso Internacional de Canto Erudito Bidu Sayao” nemzetközi énekversenyt.
Meghívást kapott a milánói “Teatro alla Scala”-ba a lírai énekesek akadémiájára, amelyet Leyla Gencer szopránénekes irányított. Itt 2007. június 27-én diplomázott. Ő az első brazil, akit felvettek erre a híres akadémiára, ahol jelenlegi énektanárát, Vincenzo Mannot megismerte. 2005. február 27-én debütált az Alla Scalaban egy koncerttel, majd több operában szerepelt az akadémiai évei alatt.
2006-ban a Friuli-Venezia-Giulia-i szimfonikus zenekarral énekelt Zarzuelákat és klasszikus spanyol dalokat, továbbá elnyerte Bolzanoban a feltörekvő lírai tehetségek “Premio Alto Adige – Talento emergente della lirica 2007/2008” tekintélyes díját.
2007 decemberében Puccini első “Lidércek” című operájában mutatkozott be, Roberto szerepében.
2008 -ban az Egyesült Arab Emírségekben turnézott az Alla Scala zenekarával és két koncerten szerepelt a Camerata Brazil zenekarral, Silvio Barbato vezényletével.
A 2008-as Operalián három díjat is kapott: a ZARZUELA-t, KÖZÖNSÉG díjat és MÁSODIK OPERA díját, majd rövidesen ezután a Carmenben Don José szerepében debütált a Washingtoni Nemzeti Operában Rudel karmester vezényletével.
2009-ben a Tosca Cavaradossi szerepét Frankfurtban, az Adriana Lecouvreur-ban Maurizio szerepét Torinóban, a Sanxay-i Fesztiválon (Franciaország) az Aidában Radames-t énekelte. Valenciában Pinkertont játszotta a Pillangókisasszonyban és koncertezett a londoni St. John’s-ban (Rosenblatt Recitals), valamint Kuala Lumpurban a Carmenből két koncertet adott, a Malajziai Filharmonikus Zenekarral.
2010-ben debütált a Nabucco-val Ismaele szerepében Palermóban, a Parasztbecsületben Turiddu volt Szentpéterváron, a Köpenyben Luigi Rigában, a Normában Pollione Sanxay-ben, a Cyrano de Bergerac-ban Christiant játszotta San Franciscóban, a Bajazzókban pedig Canio szerepével lépett színpadra Stockholmban Daniel Harding vezényletével, továbbá előadta a Toscát Las Palmas-ban és Carmen-t Varsóban is.
2011-ben kétszer is énekelte a Carment Moszkvában, a Bolsojban, majd Zürichben, Sanxay-ben és San Franciscóban. A Pillangókisasszonyt Washington DC-ben Placido Domingo vezényletével, a Toscát Philadelphiában, Frankfurtban, Berlinben, Rómában a Caracallában, valamint Rio de Janeiróban, ezen kívül Dortmundban adott egy koncertet.
2012-ben debütált a Manon Lescaut-val Philadelphiában, majd előadta ugyanezt Varsóban is. A Carment Bécsben és Berlinben énekelte, majd a Köpenyt Lyonban, a Toscát Hyogoban (Japán) és a Svéd Királyi Operában P.G. Morandi vezetésével, a Parasztbecsületet és a Köpenyt pedig Berwaldhallenben, Daniel Harding vezényletével.
2013-ben a Carmennel a müncheni Bajor Állami Operában debütált, a Teatro Colonban Buenos Airesben, a Los Angeles-i operában és Pekingben a Nemzeti Művészeti Előadóközpontban, valamint Drezdában a SemperOperben a Manon Lescaut új feldolgozásával. Ezt követően visszatért a moszkvai Bolsojba és ott is elénekelte a Carment, majd Sanxay-be a Pillangókissasszonnyal és a Stockholmi Királyi Operába a Turandottal debütált.
Ezután következik debütálása a Manon Lescaut-val a hamburgi Staatsoperben, a Toscával a berlini Staatsoperben, illetve Melbourne-ben, majd a Lidércekkel a párizsi Theatre des Champs-Elyséés-ben és Carmennel Sao Paulo-ban.
Magna Cum Laude
helyszín
- Margitszigeti Szabadtéri Színpad
Magna Cum Laude
koncert
2014. augusztus 7. (csütörtök) 20:00
Margitszigeti Szabadtéri Színpad
(2 óra szünet nélkül)
„Kilencszázkilencvenkilenc, mezőtúri nyár, itt kezdődött el minden…” – emlékezik meg az indulásról a 999 című dal. 2014 egy igen fontos év a zenekar számára. Az idén 15 éves banda több fontos dologgal is készül a jeles esemény kapcsán. Az év végére tervezett nagyszabású jubileumi koncertje előtt egyetlen alkalommal lép fel Budapesten, a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon.
10+5 év, rengeteg küzdelem, tagcserék, nagylemezek, klipek és koncertek százai nyomán jutott el a Mező Misi, Szabó Tibi, Kara Misa alkotta, máig eredeti formáció a gyulai próbateremből a nagyszínpadokig. Minden állomás, Átkozott nők, Színezd újra, Túl későn, Visszhang, Főnököm, Pálinka dal, Vidéki sanzon vagy a Köszönet, hogy csak néhányat említsünk a zenekar megannyi sikerdala közül.
A Margitszigeten a legnagyobb slágerek mellett a legújabb album dalai is felcsendülnek majd, de a koncert a legnagyobb rajongóknak is tartogat meglepetéseket. Az akusztikus és elektronikus vegyes koncertet egy különleges szimfonikus hangszerelés teszi egyedülállóvá, megmutatva a Magna-dalok színes világát.
Boban & Marko Markovics Orkestar: Örömzene
helyszín
- Margitszigeti Szabadtéri Színpad
Boban & Marko Markovics Orkestar:
Örömzene
világzenei koncert-show
2014. augusztus 10. (vasárnap) 20:00
Margitszigeti Szabadtéri Színpad
(2 és fél óra, egy szünettel)
Nem túlzunk, ha azt állítjuk, Európa talán legnépszerűbb fúvószenekara ad koncertet a Margitszigeten. Boban és fia, Marko mindent elértek, amit zenekar elérhet a világnak e szegletében; több százezer eladott lemez, klub- és fesztiválkoncertek százai. Rajongók tízezrei követik örömzenélésüket, bárhol is játszanak Európa országaiban.
Boban Markovics első trombitáját a homokban felejtette, miközben barátaival játszott, és inkább focista szeretett volna lenni, mint zenész. Édesapja 10 éves korában leültette, és közölte vele: a végzete márpedig az, hogy trombitás legyen. Mindennek már 40 éve.
Idei budapesti nagykoncertjük apropóját az adja, hogy Boban Markovics ebben az évben ünnepli az 50. születésnapját. Kerek évforduló ez a Balkán Trombitakirályának, akinek kedvenc országa Magyarország. Itt adta élete legszebb koncertjeit, itt lépett fel legtöbbet és itt van a legnagyobb felhatás a koncertjei körül.
Legyenek részesei az örömzenélés ünnepének, az örökifjú Boban Markovics és zenekarának nyári koncertjén! Engedjék meg, hogy elkalauzolják önöket a szerb, török, roma, zsidó jegyeket összefonó, improvizatív muzsikájukkal a fülledt Balkán világába.
Vendég: Palya Bea
Balkan Fanatik
helyszín
- Margitszigeti Víztorony
Balkan Fanatik
Jazzy Tower-koncert
2014. augusztus 14. (csütörtök) 20:00
Margitszigeti Víztorony
A 2002-ben alakult együttes tagjai több évtizedes zenei múlttal a hátuk mögött döntöttek úgy, hogy műfaji és stílusbeli határokat átlépve Balkan Fanatik néven egyesítik zenei elképzeléseiket.
Georgios Tzortzoglou – korábban a Barbaro és a Gépfolklór zenekarok vezetője – ötlete volt, hogy a Lepés Gábor (Lepe) – számtalan magyar előadó producere és hangmérnöke – által képviselt elektronikus zenét elegyítsék némi betyáros virtussal, valamint népzenei elemekkel. Mivel a népzenei elemek főként Kárpát-medenceiek és balkániak, így lett az elektro-ethno formáció neve Balkan Fanatik.
A stílus kialakítása olyan sikeres lett, hogy még nem volt olyan buli, ahol az ötévesek ne ugyanúgy ugráltak és csápoltak volna, mint a nyugdíjas korosztály!
Lepe – zeneszerző, DJ, remixer, producer, billentyűs hangszerek, rap
Jorgos – zeneszerző, ének, ütőhangszerek
Träger Lili – folk ének
McLeggoMan (Hamar Gábor) – rapper
Benedeczki Sándor ’Tücsi’ – dobok
Szőllősi Lala – gitár
Fenyő Miklós koncert
helyszín
- Margitszigeti Szabadtéri Színpad
Önök kérték
Fenyő Miklós koncert
2014. augusztus 23. szombat 20:00
Margitszigeti Szabadtéri Színpad
(2 óra 30 perc, szünet nélkül)
1997 óta minden évben hatalmas rock and roll ünnepnek számít, amikor Fenyő Miklós a Margitszigeti Szabadtéri Színpadra lép. A hagyomány idén is folytatódik, hiszen augusztus vége és a Margitsziget neve összeforrt vele és a felejthetetlen koncertélménnyel.
Fenyő minden évben valami újat mutat, ami viszont nem változik: a különleges látvány, díszlet és show idén is magával ragadja majd Mr. Rock And Roll hűséges rajongótáborát.
Az est fényét emeli Puskás Peti, aki a Komáromi Jókai Színházban a Made in Hungária főszerepét, azaz Fenyő Miklóst alakítja, valamint szerepelt az azonos című filmben is, ott Sampon, az SZTK-szemüvegkeretes, tipikus vesztes szerepében láthattuk.
Közreműködik: Fenyő Gyöngye Zenekar, Csacska Macska Vokál, Jampi Angyalok Tánckar
Önök kérték!
A cím magában hordozza a lehetőséget, hogy most Önök szavazhatnak arról, mely dalok szólaljanak meg a koncerten. A kívánságlistát az Önök szavazataiból állítjuk össze. Felkínálunk egy 100 dalból álló listát, melyből akár egy, akár több dalra is szavazhatnak. Az a 20 dal, amelyik a legtöbb szavazatot kapja, mindenképpen elhangzik augusztus 23-án.
Bin-Jip
helyszín
- Margitszigeti Víztorony
Bin-Jip
Jazzy Tower-koncert
2014. augusztus 30. szombat, 20.00
Margitszigeti Víztorony
A szokatlan hangzású név (ejtsd: bin dzsip) mögött három fiatal zenész rejtőzik. A zenekar megalakulása után nem kapkodta el a színre lépést: több mint egy évig írták és csiszolgatták eklektikus, a korábbi munkáikhoz képest modernebb és kísérletezőbb hangzású, mégis dalközpontú műsorukat, mielőtt 2010-ben koncertezni kezdtek volna.
A Bin-Jip zenekar demokratikus munkamódszerrel dolgozik: a zenészek szinte egyenrangú zeneszerzőkként, hangszerelőkként és producerekként vesznek részt a munkában – nemcsak saját hangszeres szólamaikkal járulnak hozzá az egészhez, hanem együtt alakítgatják a dalszerkezeteket, hangszíneket, effekteket.
Enter című bemutatkozó lemezük 2010 őszén jelent meg Magyarországon saját alapítású, LAB6 nevű kiadójuknál, Japánban pedig a Whereabouts Records gondozásában. E lemez készítésekor és a hozzá kapcsolódó turnék alatt Kaltenecker Zsolt billentyűs is a zenekar tagja volt. Az Enter a 2011-es Fonogram díjátadón az év alternatív albumának járó díjat nyerte.
A zenekar nevét az azonos című koreai film után kapta, a kötődési pont – túl azon, hogy ez a tagok egyik kedvelt filmje – az, hogy a különös hangulatú alkotás lakásokban, szobákban játszódik, a zenekar eddigi léte pedig szintén szorosan kötődik egy szobához, Andrew nappalijához, ahol a dalok készültek, és a zenészekből zenekar lett. Jelenleg második lemezükön dolgoznak.
A zenekar tagjai:
Harcsa Veronika- ének
Gyémánt Bálint- gitár
Andrew J- ritmusok, hangminták, scratch