
-
Ajánló
-
Szereposztás
-
Francesca Sassu
-
Brickner Szabolcs
-
Somogyi -Tóth Dániel
-
Kodály Kórus
-
Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara
Giacomo Puccini
PILLANGÓKISASSZONY
operabemutató
2025. június 28., szombat 20:00 (esőnap: június 29.)
Margitszigeti Szabadtéri Színpad
Műsoridő: 150 perc (1 szünettel)
Közreműködik: a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara és a Kodály Kórus Debrecen
Karmester: Somogyi-Tóth Dániel
Puccini életművének gyöngyszeme, a Pillangókisasszony, melyet megható történeten túl lírai dallamvilága, páratlan érzelemgazdagsága és hangulatteremtő ereje teszi kivételessé.
Cso-cso-szán nagyáriáját neves operaénekesnők sora énekelte el, többek között Maria Callas, Maria Agresta, Angela Gheorghiu, Sass Sylvia, Rost Andrea,
A Margitszigeten 2025 nyarán a fiatal gésa szerepét az olasz szoprán, Francesca Sassu énekli, partnere Pinkerton szerepében a Bécsi Volksoper tagja, Brickner Szabolcs lesz, aki a Magyar Állami Operaház rendszeres vendégszólistája.
Francesca Sassu a Magyar Állami Operaházban Placido Domingo partnereként Amelia Grimaldi szerepében a Simon Boccanegrában, majd Desdemonaként az Otellóban mutatkozott be a hazai közönségnek. Francesca Sassu csodálatos hangját többek olyan előadásokban élvezhette a közönség, mint Micaëla az Arena di Veronában Franco Zeffirelli híres Carmen-rendezésében; Nedda, Leoncavallo Bajazzók új produkciójában Daniel Oren vezényletével a bolognai Teatro Comunale di Bolognában.
Puccini mind a magánéletében mind művészként vonzódott a botrányos kapcsolatokhoz. Ez az alkotása is egy szívbemarkoló történet a becsületről, a hűségről és a szerelemről. A művész érett zeneszerzőként felkavaró zenei mélységgel mutatja be hőseinek érzelemvilágát, a könnyed játékosság állapotától, az elragadtatott szerelmen keresztül, a hősies kitartáson át, a vad fájdalomig.
Az opera szövegkönyvének alapját John Luther Long 1898-ban megjelent elbeszélése adja, amelyből David Belasco írt drámát. Puccini Londonban látta a darabot, és rögtön megtetszett neki a téma. Nem sokkal később megszerezte a megzenésítés jogát.
Annak érdekében, hogy hiteles japán zenét írhasson, Puccini felkereste a Viareggióban nyaraló japán követ feleségét, aki megismertette a japán népdalokkal, így a zeneszerző a Pillangókisasszonyban a gyönyörűen hangszerelt zenekari anyagba távol-keleti hangszereket illesztett, így teremtve tökéletes, egyedülálló, ihletett zenei világot a történethez.
Az alkotás a mai napig az egyik legtöbbször műsorra tűzött Puccini-opera a világon.
Cso-cso-szán (Madame Butterfly), gésa: Francesca Sassu
Suzuki, Cso-cso-szán szolgálólánya: Sahakyan Lusine
F. Pinkerton, amerikai tengerészhadnagy: Brickner Szabolcs
Sharpless, amerikai konzul: Szegedi Csaba
Goro, kerítő: Balczó Péter
Jamadori, herceg: Molnár Zsolt
Bonzo, Cso-cso-szán nagybátyja: Cseh Antal
Kate Pinkerton, a tengerészhadnagy felesége: Kálnay Zsófia
Közreműködik:
Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara
Kodály kórus Debrecen
Karmester:
Somogyi-Tóth Dániel

Francesca Sassu Sassari-ban született, és a szülővárosában található konzervatóriumban tanult énekelni, majd mesterkurzusokon vett részt olyan kiemelkedő énekesek és pedagógusok vezetésével, mint Raina Kabaivanska, Renato Bruson és Barbara Frittoli.
Első helyezett lett az „A. Belli” Nemzetközi Versenyen a Spoleto-i Teatro Lirico Sperimentale-ban, ahol Verdi Oberto, San Bonifacio grófja című operájában debütált Leonora szerepében. Francesca legutóbb Elisabetta szerepét alakította a brüsszeli La Monnaie-ban az Olivier Fredj által rendezett Bastarda-ban, mely Donizetti Tudor-tetralógiáján alapul, valamint Verdi Requiemjében énekelt Giampaolo Bisanti vezényletével a Liège-i Opéra Royal de Wallonie-ban.
Puccini darabjaiban rendszerint nagy sikert arat. Francesca Mimi szerepében (Bohémélet) a Torinói Teatro Regio-ban Giorgio Morandi vezényletével, valamint az Edinburgh-i Nemzetközi Fesztiválon Gianandrea Noseda irányításával. Liù szerepét alakította (Turandot) és Genoveffa nővért (Angelica nővér) valamint Nella (Gianni Schicchi) szerepét énekelte a La Scala Puccini-trilógiájának produkciójában, amelyet Ricardo Chailly dirigált, és élő közvetítésként adtak a Sky Classica HD-n (DVD Hardy Classic). A Pillangókisasszonyban, José Miguel Pérez-Sierra vezényletével debütált a Novarai Teatro Carlo Coccia-ban. A pekingi Tiltott Város Koncertházában Violettaként lépett fel, majd a szerepet újra eljátszotta Velencében a La Fenice színpadán is Robert Carsen Traviata rendezésében, majd a Teatro Petruzzelli-ban Bari-ban Hugo de Ana rendező új produkciójában, és a Chilei Nemzeti Operában Roberto Rizzi Brignoli dirigálásával.
A magyar közönségnek Amelia Grimaldi szerepében mutatkozott be a Simon Boccanegra című operában Plácido Domingo mellett, Kocsár Balázs vezényletével a Magyar Állami Operaházban, majd Desdemonaként Verdi Otellójában, amelyről dokumentumfilm készült a Sky Classica HD számára.
Pályafutásának legfontosabb pillanatai a Bel Canto repertoárban a címszerep Bellini Norma című operájában a veronai Teatro Filarmonico-ban, Francesco Ivan Ciampa és Hugo de Ana rendezésében, valamint a Norvég Nemzeti Operában Antonino Fogliani vezényletével; Amenaide szerepe Rossini Tankréd című operájában, amelyet José Miguel Pérez-Sierra dirigált és Pier Luigi Pizzi rendezett a Bari Teatro Petruzzelli-ban; a címszerep a Boleyn Anna című operában a litván Nemzeti Operában; Luigia (Viva la Mamma) szerepe a madridi Teatro Realban.
Micaëla szerepét Elina Garanca társaságában énekelte a római operában, az Arena di Verona színpadán és a nápolyi Teatro di San Carlo-ban.
Mozart műveiben Donna Elvirát (Don Giovanni) és Rosinát (Figaro házassága) énekelt a pekingi NCPA-ban (National Center for the Performing Arts), és a veronai Teatro Filarmonico-ban Stefano Poda rendezésében.
A budapesti Liszt Ferenc Zeneakadémián szerzett klarinétművészi diplomája után az intézmény énekművészi diplomáját is megszerezte. Tanulmányait az augsburgi Hochschule für Musik mesterosztályában folytatta, ahol 2008-ban a Németországban elérhető legmagasabb rangú diplomát kapta meg. Énektudását többek között Nicolai Geddánál, Renata Scottonál, Robert Hollnál, Hamari Júliánál, Brigitte Fassbaendernél fejlesztette tovább.
A Székely Mihály, valamint a Simándy József Országos Énekverseny győztese, a Ferruccio Tagliavini Nemzetközi Énekverseny második helyezettje, és 2008-ban a Queen Elisabeth Nemzetközi Énekverseny első díjasa. Rendszeresen koncertezik a hazai vezető zenekarokkal, valamint számos koncerten és fesztiválon lép fel külföldön, többek között Helmut Rilling, Kazushi Ono, Nicola Luisotti, Valery Gergiev, Evelino Pido, Christopher Warren-Green vezényletével. Külföldön a Bayerische Staatsoper, az Oper Frankfurt, a Teatro di san Carlo, a Strasbourg-i Opéra national du Rhin, az Opéra de Toulon vendégszólistájaként énekelt, valamint a Nationaltheater Weimar, és a Nationaltheater Mannheim szólistájaként számos lírai tenor főszerepet énekelt.
A Magyar Állami Operaház rendszeres vendégszólistája. Jelenleg a Bécsi Volksoper tagja. Opera repertoárja több, mint 25 főszerepet foglal magába, többek között Tamino, Don Ottavio, Alfredo, Lenszkij, Werther, Don José, valamint a legfőbb oratórium tenorszerepeknek is rendszeres előadója, Haydn főbb műveitől Verdi Requiemjéig. 2023-tól a Magyar Állami Operaház Kamaraénekese kitüntető cím birtokosa.
Somogyi-Tóth Dániel 2006-ban szerzett diplomát a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem karmesterként és orgonaművészként, majd évekig a Budapesti Operettszínház karmestere volt. Több mint egy évtizede a Kodály Filharmónia Debrecen igazgatója és művészeti vezetője, a Csokonai Nemzeti Színház operatagozatának vezetője, Debrecen város főzeneigazgatója. Két ízben megosztott Prima-díjat, 2023-ban Rubányi-díjat kapott, 2024-ben pedig a Magyar Arany Érdemkereszt kitüntetésében részesült. Olyan neves művészekkel zenélt együtt, mint Nigel Kennedy, Neville Marriner vagy Bobby McFerrin, vezényelt a Tel Aviv-i Operában, a Magyar Állami Operaházban vagy a pekingi National Centre for the Performing Arts színpadán. Életének másik felét a repülés jelenti, amelyben szintén jelentős eredményeket ért el.
A Gulyás György által 1955-ben alapított Kodály Kórus Debrecen 2011 óta a Kodály Filharmónia részeként működik. Rendkívül széles repertoárjában – mely felöleli az a cappella és az oratorikus irodalom legjavát – különösen fontos helyet foglal el a kortárs zene: több száz ősbemutató kötődik az együttes nevéhez. Szakmai sikereiket rangos zenei elismerések, többek közt a Bartók-Pásztory-díj, az Artisjus-díj és a Magyar Örökség Díj is jelzi. A kiváló karnagyok és karmesterek sorával együttműködő énekkart 2020 óta az Artisjus- és KÓTA-díjas Kocsis-Holper Zoltán vezető karnagy irányítja, aki korábban a Nemzeti Énekkar vezetőkarnagy-helyettese volt. Dolgozott már a Szlovák Filharmónia Énekkarával, a Nagyváradi Állami Filharmónia énekkarával, a Magyar Rádió Énekkarával, a Budafoki Dohnányi Zenekarral, valamint a 6. Eric Ericson Mesterkurzuson a Holland Rádió Énekkarával és a Holland Kamarakórussal is.
A Budapesti Filharmóniai Társaságot 1853-ben Erkel Ferenc indította útjára hazánk
első szimfonikus zenekaraként. Az elmúlt években az öt fős elnökség által irányított, egyesület
formában működő szervezet már nem csak szimfonikus zenekarként van jelen a magyar
kultúrában, hanem tevékenységi körébe új irányokat jelölt meg, melyek meggyőződésük
szerint méltó Erkel Ferenc szellemiségéhez.
A Filharmóniai Társaság tagsága az elmúlt 172 évben a legmagasabb színvonalon szolgálta a
magyar kultúra ügyét, és feladata elődeik munkáját a mai kor kihívásaira reflektálva
folytatni.

Ezért a nagyzenekari formáció mellett számos kamarakoncertet, ifjúsági programot tartottak,
illetve több új együttműködést indítottak a kultúra különböző szereplőivel.
