Coco Chanel kétségtelenül a világ egyik legismertebb neve, márkája és jelensége. A francia divattervező generációkon átívelő öröksége hatással volt a modern nők öltözködésére, az elegancia újraértelmezésére, a művészetekre – és most már a táncra is. A GLAMOUR magazinnak adott exkluzív interjúban Mário Radačovský kortárs balettművész és koreográfus mesélt az előadásról, mely a Margitszigeti Színházban lesz látható júliusban.
A szlovák származású Mário Radačovský kortárs balettművész és koreográfus „COCO CHANEL – A divatikon élete” címmel alkotott balettelőadást a Brnói Nemzeti Színház társulatával. Idén nyáron, július 11-én a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon a magyar közönség is láthatja ezt a magával ragadó alkotást. Marióval, a darab megálmodójával Coco Chanel életéről és munkásságáról beszélgettünk – beavatott minket a kutatómunkája kulisszái mögé, és azt is elárulta, miért nem ítéli el a tervezőt még azután sem, hogy mélyebben megismerte annak múltját.
Nem mindennapi vállalkozás egy ismert ember életét a táncszínpadra vinni. Hogyan választottad ki az ikonikus tervezőt a darabod múzsájának?
Már nem ez az első projektem, amelyben egy híres ember életét viszem színpadra, és mutatom be egy balettben: vonzódom ezekhez a kicsit őrült, de megkérdőjelezhetetlenül nagy hatású karakterekhez, akik megváltoztatták a történelem folyását. Emiatt korábban már foglalkoztam ugyanígy Beethoven, Michelangelo és Andy Warhol élettörténetével is a balett-társulataimmal. Szerettem volna Coco Chanel öröksége előtt is hasonlóan tisztelegni. Ő számomra az az ikon, aki megváltoztatta a divattörténelmet, aki átszabta az addig létező összes szabályt. A feleségem megvette a róla szóló könyveket, én megnéztem az életével foglalkozó filmeket, majd elkezdtem dolgozni a zenén – mindezt a premier előtt másfél évvel, de megcsináltam a házi feladatomat, és annyira elmerültem benne, mint témában, amennyire csak tudtam. Azt tudjuk, hogy nagyon boldogtalan gyerekkora volt, már fiatalon rengeteg veszteség érte: édesanyja halálát követően egészen 18 éves koráig árvaházban élt. Felnőtt életében valójában semmi másra nem vágyott, mint ami a körülötte lévő átlagos embereknek megadatott: házasságra, gyerekekre, családra – viszont olyan életet élt, ami csak nagyon keveseknek jut ki, tele hírnévvel, gazdagsággal. Mindezek ellenére mégis egyedül, magányosan halt meg, anélkül, hogy megtapasztalhatta volna a sírig tartó szerelmet. Nem felmenteni akarom a tettei alól, de mindannyian hibázunk. A mai ember nem tudhatja, mit kellett megtennie ahhoz, hogy túléljen, de az biztos, hogy a náci múltja egy nagy sötét folt az emlékén. Ettől függetlenül nem lehet kétségbe vonni, hogy az öröksége a mai napig hatással van a női divat világára.
Hogyan tudtad elérni, hogy a divat érvényesülni tudjon a táncelőadásban is?
Összesen 165 egyedi tervezésű jelmezt készítettünk, mindegyiket a lehető legnagyobb odafigyeléssel és eleganciával álmodtuk meg a nagyszerű jelmeztervezőnkkel, Ludmilla Várossovával közösen. A tánc és a divat közös nevezője a szépség: a szép testek, a légies mozgás, az izgalmas textúrák. Könnyen megtaláltuk, hogyan lehet átadni mindazt, amit szeretnénk.
Hogyan épül fel a több mint kétórás előadás?
Amikor először elolvastam és megnéztem minden Chanellel foglalkozó alkotást, az első gondolatom az volt, hogy egy öt órás darabot kell készítenem, hogy mindent belesűrítsek. Persze ez idővel finomodott, kikerültek részletek, de sok mindent megtartottunk. Ugyanakkor ezzel az előadással nem az a célunk, hogy valaki egy kész önéletrajzot lásson, hanem hogy átadjuk Coco Chanel esszenciáját, hogy a nézők kapjanak egy ízelítőt ennek a fantasztikus tervezőnek az életéből, reméljük, ez sikerül.
Miben lesz különleges a nyári magyarországi előadás?
Szlovákiában nagy sikernek örvendett a darab, már közel húsz estet tudunk a hátunk mögött, és mindegyik teltházas volt. Budapestre pedig egy külön erre az alkalomra készített, meghosszabbított táncdarabbal érkezünk – egy olyan részt láthatnak elsőként a nézők, amellyel eddig más közönség nem találkozott. Terveink szerint jövőre Lengyelországba is elutazunk, illetve egy koreai út is készülőben van. Számomra az a legfontosabb, hogy a nézők szeressék a darabot, és többen lelkesedjenek a XX. század legnagyobb hatású tervezője személyéért. Tényleg páratlan életet élt, és ezelőtt mi csak tisztelegni tudunk.
Forrás: GLAMOUR (Csibra-Kaizler Tamara)