Giuseppe Verdi NABUCCO operabemutató

Giuseppe Verdi
NABUCCO
operabemutató

Margitszigeti Szabadtéri Színpad
2025. júl 24. 20:00


Jegyvásárlás

Giuseppe Verdi

NABUCCO

operabemutató

2025. július 24., csütörtök 20:00 (esőnap: július 25.)

Margitszigeti Szabadtéri Színpad

Közreműködik: a Kodály Filharmonikusok és a Kodály Kórus Debrecen
Karmester: Dénes István

Nagyszabású operabemutatókkal várjuk közönségünket az idei szezonban is! Hagyományainkhoz híven nagyszerű külföldi énekeseket hívtunk meg két opera előadásunk főszerepeire. Olyan csillagokat, akik a világ legnagyobb operaszínpadain énekelték már Verdi Nabucco érzelmekkel teli dalait.

Operacsillagok a főszerepben

Nabuccot, a babiloni királyt korunk egyik legkeresettebb Verdi-baritonja George Petean alakításában láthatja majd a hazai közönség. A kolozsvári bariton olyan nagy opera színpadokon énekel főszerepeket, mint a Bécsi Állami Opera, a Royal Ballet és Opera Covent Garden, a Zürichi Opera, a Gran Teatre del Liceu, a Bajor Állami Opera, a Metropolitan Opera a Veronai Aréna és a milánói Scala. A címszereplő egy valódi történelmi személyiség: az Újbabiloni Birodalom második királya, az Istár-kapu építtetője, az i. e. VI. században élt II. Nabu-kudurri-uszur, aki lerohanta Júdeát és birodalmába telepítette a zsidókat.

Abigél, a nevelt lánya szerepében a lenyűgöző hangú Oksana Dyka lesz látható, aki a Turandot, az Aida, a Tosca, és a Pillangókisasszony címszerepeit énekli rendszeresen a MET-ben, a Veronai Arénában, a Covent Garden Királyi Operaházban és a világ más nagy operaszínpadain.

Fenenát, Nabucco lányát az azerbajdzsáni mezzoszoprán Elmina Hasan formálja majd meg, aki Párizsban olyan világsztár mellett énekelte ezt a szerepet 2024-ben, mint Placido Domingo. Az elbűvölő művésznő hangját már a nemzetközi közönség megismerhette már a milánói Scalában, a Bécsi Állami Operaházban vagy épp a londoni Royal Opera House-ban.

Ismael, a jeruzsálemi király unokaöccsének szerepében a velencei születésű, sármos, fiatal Riccardo Gatto lesz látható, aki generációja egyik legtehetségesebb tenorjának számít manapság.

A Nabucco cselekménye két szálon fut, az egyik Nabukodonozor babiloni király megőrülését, majd csodálatos gyógyulását és egy családi drámát beszél el, a másik a zsidó nép babiloni fogságát.

A Nabuccoról

Verdi huszonhét évesen elhatározta: soha többé nem ír operát. Szakmai és magánéleti mélyponton volt. Ebben a reménytelennek látszó helyzetben ügynöke rábeszélésére volt csak hajlandó elolvasni a librettót, majd olyan operát alkotott, mely megváltoztatta az életét, egyesítette az országát.

A szabadság iránti olthatatlan szerelem, a nemzet iránti hűség a héber rabszolgák kórusában mutatkozik meg a legemlékezetesebben a zene történetében: a zsidóság példája nyomán valóban a népek fényévé vált Giuseppe Verdi zenéjében. A színarany szárnyú gondolat a 137. zsoltárból útra kel az időn keresztül és megérkezik a 19. századba és tovább, az ókori Izraelből, Babilonból Európába.

1842 tavaszán már egész Milánó a „Va, pensiero...” -t dúdolta. Az opera a kontinens legjelentősebb dalszínházaiban hamar műsorra került, s Amerikában is bemutatták. A magyarországi premier 1847 januárjában volt a Nemzeti Színházban.

 

George Petean
bariton

George Petean
George Petean

George Petean napjaink egyik legkeresettebb Verdi- baritonja. Rendszeresen fellép a nagy nemzetközi opera színpadokon, minta Bécsi Állami Opera, a Royal Ballet és Opera Covent Garden, a Zürichi Opera, a Gran Teatre del Liceu, a Bajor Állami Opera, a Metropolitan Opera, a Deutsche Oper Berlin, a Semperoper Dresden, a Teatro Real Madrid, a milánói Scala.

George szülővárosában, Kolozsváron kezdett zongorázni és trombitálni, majd a Gheorghe Dima Zenei Akadémiára iratkozott be. Technikáját és művésziségét Vicente Sardinero és Giorgio Zancanaro irányításával fejlesztette. Diplomája után 1997-ben debütált professzionális színpadon, Temesváron Mozart Don Giovanni című operájában a címszerepben. 1999-ben elnyerte a Hariclea Darclée nemzetközi énekverseny Nagydíját (Románia), és nem sokkal később a nemzetközi színpadokon is debütálált Marcello szerepében Puccini Bohémélet-ében a Római Operaházban. 2002 és 2010 között a Hamburgi Állami Operaház tagja volt, és folytatta rendszeres fellépéseit a világ legnevesebb operaházaiban. Olyan nagyszerű karmesterekkel dolgozott együtt, mint Riccardo Muti, Riccardo Chailly, Zubin Mehta, Nicola Luisotti, Fabio Luisi, Marco Armiliato és Renato Palumbo.

Repertoárja elsősorban Giuseppe Verdi műveire épül, de szerepei között megtalálhatóak más operák is, mint Rossini A sevillai borbély, Donizetti Szerelmi bájital és Lammermoori Lucia Bellini Puritánok és A kalóz Puccini Bohémélet és Pillangókisasszony Leoncavallo Bajazzók és Umberto Giordano Andrea Chénier című operája. Mint a Verdi-bariton, Petean a Simon Boccanegra című Verdi-operában a címszerepet énekelte a Római Operaház szezonnyitóján, Riccardo Muti vezényletével. A Teatro alla Scala-ban 2018/2019-es szezonnyitón debütált Verdi Attila című operájában, Riccardo Chailly vezényletével.

Jövőbeli projektjei között szerepel többek között Az álarcosbál a Zürichi Operaházban, a Rigoletto a Torinói Regio Színházban, A trubadúr a Hamburgi Állami Operaházban, Don Carlos a Bajor Állami Operaházban, valamint A trubadúr és a Traviata a Berlini Állami Operaházban.

tenor

A velencei születésű Riccardo Gatto generációja egyik legtehetségesebb tenorjának számít. A művészt „könnyed legatójáért” valamint „férfias és érzékeny” énekléséért dicsérik. Karrierje egyaránt fókuszál az operai és koncert repertoárra, széles zenei stílusokat ölel fel. 

Tanulmányait a velencei Conservatorio Benedetto Marcelloban végezte, majd Barcelonában és Bécsben, Antonio Lemmo és a legendás tenor KS Giacomo Aragall mellett fejlődött tovább.

Olyan fontos nemzetközi versenyek döntőse volt, mint a Concorso Spiros Argiris (2011), Concorso Ottavio Ziino (2013) és a Toti dal Monte Trevisóban (2014). Díjat nyert a Concorso Silvano Pagliuca (2010), Concorso Martinelli-Pertile (2011) versenyeken, legutóbb pedig a Premio Etta Limiti (2014) és a Concorso Riccardo Zandonai (2014) versenyeken. 

Karrierje elején rögtön fontos szerepeket kapott. Ferrandót énekelt a Così fan tutte című operában Padovában, Claudio Desderi vezényletével, Rossini Házassági kötelezvény című egyfelvonásosát Udineban, Gianni Schicchi Trentoban, és Almaviva grófjaként debütált az A Sevillai borbély című operában a Sarzana Opera Fesztiválon, Bassano Opera Fesztiválon, Vicenzában, Amszterdamban és más fontos nemzetközi színpadokon. 

Az elmúlt években ő alakította Nemorinot a Szerelmi bájitalban a Cosenzai Teatro Rendanoban, Lupinot Leonardo Leo l’Ambizione delusa című újra felfedezett operájában a Festival della Valle d’Itriaban, Almavivat Paisiello A Sevillai borbélyában Sulmonában és Manfredot a Sziciliai vecsernyében Reggio Emilia-ban, Modenában és Piacenzában Davide Livermore rendezésében. 2014-ben Oronte szerepét énekelte az Alcina című operában Tel Avivban. Énekelt a Così fan tutte-ban a Pafos Aphrodite Fesztiválon Cipruson, Lammermoori Luciában a Donizetti Fesztiválon Bergamóban és a Trevisoi Teatro Comunale-ban Jessica Pratt mellett.  Az elműlt időszakban Nemorino volt az Szerelmi bájitalban a Fanoi Teatro della Fortunában, Madárijesztő volt az Óz a csodák csodájában a Bassano Opera Fesztiválon és Cassio az Verdi Otellojában Dél-Franciaország több színházában. Szóló tenorként énekelt Verdi Messa da Requiemjében Hamburgban, a mantuai herceg szerepét alakította a Rigolettóban Oroszországban, és vendégként szerepelt gálakoncerten a Lett Nemzeti Állami Operában a szoprán Maija Kovalevska oldalán.  A fiatal tenor Nemorinot játszotta az Szerelmi Bájitalban Svédországban az Opera på Skäretben, és bemutatkozott Rómeóként Gounod Rómeó és Júliájában São Paulóban, Brazíliában, valamint Mario Cavaradossiként a Toscaban a Velencei Konzervatórium Zenekarával. 2022-ben ismét Mario Cavaradossi szerepét énekelte a Toscaban az Opera Pienza Fesztiválon és Alfredo Germontot a Traviataban a Jordániai Hercegnő jelenlétében, 2024-ben pedig Radames volt az Aidaban.

Énekelt Nello Santi, Stefano Ranzani, Jordi Bernacer, Walter Attanasi, Giampaolo Bisanti vezénylete alatt, többek között olyan rendezőkkel dolgozott együtt, mint Maria Francesca Siciliani, Davide Livermore, Caterina Panti Liberovici és Diana Kienast.

drámai koloratúr szoprán

Oksana Dyka 2004-ben végzett a kijevi Konzervatóriumban, majd 2003-tól 2007-ig a Kijevi Nemzeti Opera szólistája volt. 

A lenyűgöző hangú énekes 2003-ban nyerte meg a Marseilles-i Nemzetközi Opera verseny harmadik díját, ami lehetővé tette számára, hogy 2005 márciusában a Montpellier-i Nemzeti Operában Tosca szerepét eljátssza. 2005-ben is nagy sikerrel énekelte el ugyanezt a szerepet az Észt Nemzeti Operában Tallinban és a Dalhalla Opera Fesztiválon is Svédországban. Ugyanebben az évben, szintén az Észt Nemzeti Operában Verdi Otellójában Desdemonaként debütált. 

Oksana kiemelkedő korai szerepei közé tartozik Elisabetta a Don Carlosból a torinói Teatro Regióban, a Trubadúrban nyújtott alakítása a Circuito Lombardo-n, és a Pillangókisasszony címszerepe a Queensland Operában Brisbane-ben. 

Olyan nagynevű színházakban lépett fel, mint a Veronai Aréna, a Metropolitan Opera, a római Teatro dell'Opera, a nápolyi Teatro San Carlo, az Oper Frankfurt, a Semper Oper Dresden, a Palau les Arts Valenciában, az Opéra Bastille Párizsban, az Opéra de Monte-Carlo, az Opernhaus Zürich és a Royal Opera House.

Oksana a világ legnagyobb szabadtéri színházában Veronában és a MET-ben is énekelte a Turandot címszerepét Franco Zeffirelli híres rendezésében, valamint Aidá, Tosca és Cso-cso Szán szerepét is.

Repertoárja felöleli Puccini, Verdi, Csajkovszkij mesterműveinek nő alakjait: Puccini: Tosca, Turandot, A Köpeny, Pillangókisasszony, a Triptichon, A Nyugat Lánya; Verdi: Állarcosbál, Aida, Simon Boccanegra, A kalóz; Csajkovszkij: Anyegin, A pikk dáma; Borogyin: Igor herceg és Janáček: Jenufa operáinak híres karaktereit.

Kivívta a közönség és a kritikusok elismerését a Tosca interpretációjáért a Teatro alla Scalában, Drezdában és Valenciában is.

Legutóbb jelentős alakításokat nyújtott a bilbaói ABAO eseménysorozat Nyugat Lánya és a Trisztán és Izolda előadásaiban, a római Opera Ai Wei Wei által fémjelzett új Turandot előadásában. Toscát és Turandotot énekelt a Teatro San Carlo-ban. 

Oksana a koncertpódiumon is aktív előadó. Szólószopránként fellépett Sosztakovics 14. szimfóniájában a montreali I Musici, valamint a padovai és a dániai Odenszk szimfonikus zenekarokkal. 2007-ben részt vett a Leonard Slatkin által vezényelt Újévi koncerten, tolmácsolta Sosztakovics a Zsidó népköltészetből című dalciklusát, részt vett Verdi Requiemjének színpadi változatában Tamperében és énekelte Britten War Requiemjét Szentpéterváron.

mezzoszoprán

A mezzoszoprán Elmina Hasan Bakuban (Azerbajdzsán) és a Tbiliszi Állami Konzervatóriumban (Grúzia) végezte tanulmányait. Résztvevője volt a New York-i Metropolitan Opera Lindemann Young Artist Development Programme-jának. Az 1980-ban alapított program a legtehetségesebb fiatal művészeket neveli képzés és fellépési lehetőségek révén. Általában 15 operaénekest választottak ki különböző országokból, hogy részt vegyenek a programban. A 2023/2024-es színházi évadban a Metropolitan Opera előadásaiban léptek fel, így debütált a társulatban Suzy szerepében az A Fecskében, valamint Fenena szerepében a Nabuccoban.

Elmina Hasan, gyorsan emelkedik a nemzetközi operaszínpadokon. Legutóbbi szerepei közé tartozik Melibea márkinő megfromálása az A Reimsi utazás című operában a Deutsche Oper Berlinben, Michele Spotti vezényletével, valamint Dorabella szerepe a Così fan Tutte-ban az Azerbajdzsáni Állami Akadémiai Opera- és Balettszínházban.

Professzionális operai debütálása előtt, 2019-ben Polina szerepében lépett fel A pikk dámában. Ezen kívül különböző kórus és zenekari művekben szerepelt az Azerbajdzsáni Állami Akadémiai Filharmonikus Zenekar, az Azerbajdzsáni Állami Kamarazenekar és az Azerbajdzsáni Állami Kórus szólistájaként. Fenena szerepében debütált a Grúz Nemzeti Opera Színházban. 2022-ben több nemzetközi énekversenyen is kiemelkedő eredményeket ért el, így első díjat nyert az első alkalommal megrendezett Fekete-tengeri Nemzetközi Opera Versenyen.

2024-ben Elmina megmutatta karizmatikus és elbűvölő mezzoszoprán hangját a nemzetközi közönségnek is: a trieszti Teatro Verdi színpadán a Nabuccoban, valamint Párizsban, a Salle Gaveau-ban Placido Domingo oldalán aratott nagy sikert. A következő évadokban a legnagyobb európai operaházaktól kapott felkérést: a milánói Scalában (Anyegin), a Bécsi Állami Operaházban (Norma és Carmen), a Bayerische Staatsoperben (Nabucco és Rigoletto), az Opéra Royal de Wallonie-Liège-ben (Faust) és a londoni Royal Opera House-ban (Carmen).

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Programajánló

május 2025
június 2025
július 2025
augusztus 2025
szeptember 2025
No event found!